Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Anpassa

Hallå där Jennie Öhman, lärarassistent!

Jennie Öhman, lärarassistent
Jennie Öhman, lärarassistent
Foto: Kommunal
Fritidshemmens dag firas på Saltsjö-Duvnäs skola i Nacka
Fritidshemmens dag firas på Saltsjö-Duvnäs skola i Nacka
Foto: Kommunal
2019-05-13
Idag den 14 maj är det Fritidshemmens dag och vi uppmärksammar alla fantastiska personer som jobbar på fritids över hela landet. Vi träffade lärarassistenten Jennie Öhman för att ställa några korta frågor.

Vilka är dina viktigaste arbetsuppgifter som lärarassistent?

Jag avlastar lärarna i olika situationer. Till exempel som rastvärd, vid konflikthantering och genom att vara en länk mellan hemmet, fritidshemmet och skolan. Sedan är jag alltid den där extra handen och ögonen vid olika utflykter.

Vad är det absolut bästa med ditt yrke?

Det är att det är varierat och att jag får vara överallt! Jag är delaktig i alla klasser på skolan och kan lätt stötta elever, klasslärare och fritidspersonalen där det behövs och om det behövs.

Varför är lärarassistent ett så viktigt yrke tycker du?

Vi finns med i alla lägen! Vi stöttar lärarna och eleverna i det dagliga arbetet och vi kan utföra många av de kringuppgifter som lärarna egentligen inte borde göra.

Vad behöver ni lärarassistenter för att kunna utföra ett bra jobb?

Det vi behöver först och främst är en bra utbildning om skolans olika styrdokument, barns utveckling, konflikthantering och ledarskap.

Hur firar ni Fritidshemmens dag idag den 14 maj? 

På Saltsjö-Duvnäs skola i Nacka firade vi fritidshemmens dag lite tidigare. Vi börjar veckan med studiedag på skolan och fritids firar hela dagen med olika aktiviteter. Vi är två skolor i en och har tillsammans tre stycken fritidshem och en fritidsklubb.

På Saltängens skola har vi två fritidshem med elever från f-klass till åk 3, på Duvnäs skola har vi fritidshem från f-klass-åk 3 och en fritidsklubb. På båda skolorna firar fritidshemmen tillsammans.

I år anordnade vi på respektive skola hinderbana, ballongbadmington, ansiktsmålning, klädstafett, Kahoot, grålera med mera. Barnen får välja mellan de olika aktiviteterna och ströva fritt. De barn som inte vill delta i en aktivitet har en möjlighet att leka ute med de pedagoger som inte har någon inplanerad aktivitet.

Denna dag är väldigt uppskattad och det passar oss bra att den infaller i maj, då aktiviteter kan genomföras både inne och ute!