Gullbritt - som ett koncentrat av facklig erfarenhet

Gullbritt Adolfsson vet exakt när det fackliga engagemanget väcktes till liv. Året var 1970 och hon hade precis utbildat sig till sjukvårdsbiträde eftersom hon hört att hon annars kunde glömma det där med fast jobb inom vården. Hon sökte en ledig tjänst och såg den tillsättas med en person utan utbildning.

- Jag började fundera på vad som är rätt och inte rätt och hur vi behandlas som arbetstagare, minns Gullbritt som sen dess drivits av att bekämpa orättvisor på arbetsplatsen.

Det går att prata hur länge som helst med Gullbritt. Och det gör vi också. Pratar. Hon är som ett koncentrat av facklig erfarenhet och även om engagemanget stundtals sugit musten ur henne, lever hon i dag gott på sina minnen.

Efter reaktionen på orättvisan att hon, trots att hon utbildat sig så som arbetsgivaren krävt inte fick den fasta tjänsten, följde Gullbritt med en arbetskamrat till LOs fackliga ungdomsskola. Ett internat om fem gånger två dagar med hemuppgifter däremellan. Uppgifter som skulle skickas in och bedömas.

- Det var en fantastiskt bra skola, jag fick insikter och instrument för att lära mig mer och så lärde jag mig att tala inför andra. Det som jag var mest rädd för av allt. Vi fick träna oss att leda möten, stå i talarstolen och vi fick möjlighet att misslyckas och lyckas.

Sen dess har hon i sina olika roller talat inför tusentals människor och lett hundratals möten.

- Ja, det har löpt på i med och motgång.

I dag följer hon Kommunal på lätt avstånd. Hon är hedersmedlem och så är hon ordförande i Kommunalpensionärerna i Ystad. Så klart. Dessutom är hon ordförande i valnämnden i Ystad, vilket just nu innebär bråda, ansvarsfulla dagar.

- Allt ska fungera överallt och förtidsröstningen startade ju den 22 augusti. Så det är en del med det, konstaterar Gullbritt.

Gullbritt tänker att utgången av valet kommer att vara avgörande för fackens framtida arbete och kanske fackens framtid. Om ”fel” partier vinner rösterna kan det bli både lagstadgad lägstalön och inskränkningar i lagen om anställningsskydd, las, befarar hon.

- Vi skulle behöva skola hela folket i hur demokratin fungerar, funderar Gullbritt, som genom sitt samhällsengagemang och sina fackliga uppdrag lärt känna samhället och fått insikter i hur både det och människor fungerar i olika situationer.

- Jag tror på ordning och reda och trygghet i arbetslivet och jag tänker att Kommunal bör hålla fast vid det arbetsplatsnära fackliga arbetet. Vi säljer inte medlemskap genom att locka med försäkringar utan med rättvisa – och då är jag tillbaka där jag började. Vi ska kunna ta hand om dem vi värvar och vi måste leva upp till det vi lovat och skapa förändringar tillsammans med medlemmarna.

Gullbritt har engagemanget kvar. Det lurar under den varma ytan på kvinnan som gick från att vara barnskötare, till vårdbiträde till undersköterska och fackpamp. Eller är hon fackpamp?

- Nej det tycker jag inte att jag varit eller är. En pamp är någon som med hjälp av sin position tar sig fram och skaffar egna fördelar. Jag har slagits för medlemmarna i alla år utan att få egna fördelar.

Gullbritts främsta argument för att vara med i facket i allmänhet och Kommunal i synnerhet är att du som enskild har någon att vända dig till i din arbetssituation. Som medlem är du med i en gemenskap och du kan gå utbildningar och skaffa egen kunskap om vad som är rätt och fel. Dessutom tänker hon att de som ska värva nya medlemmar måste vara trovärdiga både i sitt engagemang och i sin kunskap.

- Vi har ju en samhällstrend att själv är bäste dräng. Då är det ännu viktigare att vi finns nära medlemmen.

Namn: Gullbritt Adolfsson

Yrke: Undersköterska

Ålder: 69 år

Bor: I centrala Ystad

CV: Har varit förtroendevald, sektionsordförande, avdelningsordförande samt ledamot i förbundsstyrelsen, numera hedersmedlem i Kommunal.