Fria arbetskläder i Uppsala

- Det är verkligen på tiden! Inom mansdominerade yrken som byggbranschen kommer man in första dagen och frågar med självklarhet var man kan hämta sina arbetskläder. Vi inom barnomsorgen blir oftast tillsagda att ta med oss egna kläder hemifrån. Vilken professionalitet uppvisar det, när vi ska gå runt i slitna, avlagda kläder?

Ett ständigt aktuellt ämne

Annica Eklund är barnskötare på Parkens förskola i Uppsala. Hon har lång erfarenhet av yrket då hon arbetat sedan 1986. Även det fackliga engagemanget har hon hållit i under många år. Hon är huvudskyddsombud för Uppsala kommuns förskolor och delar sin tid mellan Kommunals sektion i Uppsala och jobbet på förskolan.

Ett ämne som ständigt varit aktuellt under alla år är fria arbetskläder. Det är en jämställdhets- och arbetsmiljöfråga som Kommunal drivit under väldigt lång tid. Medan Kommunalanställda i mansyrken har fått arbetskläder så har barnskötare trots mycket arbete på knä, lim- och snorkladd samt utomhusarbete i hård väderlek inte fått det.

Jag tycker verkligen att det är en så självklar grej!

- Jag tycker verkligen att det är en så självklar grej! Snygga, enhetliga arbetskläder ger ett proffsigt intryck. Jag tror att det gör mycket för statusen och för hur personalen mår och känner sig. I Uppsala kommun har det varit väldigt höga sjukskrivningsantal inom förskola och skola.

Äntligen har politikerna lyssnat

Uppsala kommun behöver rekrytera runt tusen nya medarbetare inom skola och förskola de närmsta sex åren. Hur gör man det på bästa sätt? För att ta reda på vilka de viktigaste frågorna är och hitta sätt på att göra branschen mer attraktiv samlades arbetsgivare, politiker, medarbetare i skolan, föräldrar, elever, fack och chefer till en gemensam dialog.

Utgången har nu blivit att Uppsala kommun öronmärkt 3,8 miljoner för att personalen på kommunens alla kommunala förskolor och fritidshem ska få slitstarka allvädersjackor, arbetsbyxor med knäskydd och extra fickor, fodrade utebyxor under 2018.

- Vi är supernöjda verkligen! Vi har kämpat så länge för det här! Tänk om fler politiker kunde lyssna på oss som arbetar där ute, vad vi behöver och vill ha.