Podden Förhandlarna pratar om hur Kommunal löser tvister och hur en förhandling går till

Att hjälpa till i tvister mellan medlemmar och arbetsgivare är en central del i Kommunals arbete och en av de största anledningarna till varför man ska vara med i ett fackförbund. Gäst är Chamilla Bohman, enhetschef på Arbetsplats och avtalsenheten, som förklarar hur en förhandling går till, vad som krävs för att ett ärende ska lyftas till Arbetsdomstolen och vad en arbetsgrupp är.

Bild på Johan Ingelskog.
Johan Ingelskog är inte bara avtalssekreterare på Kommunal, han är även programledare för podcasten Förhandlarna.
Foto: Kommunal

Allvarliga tvister mellan Kommunals medlemmar och arbetsgivare, eller Förskringskassan, hamnar ofta hos Förbundskontoret - mer specifikt hos ARA, Arbetsplats och avtalsenheten.

- Hos oss så ligger alla kollektivavtal, alla centrala förhandlingar, alla centrala motpartsfrågor, försäkringsfrågor, arbetsmarknadsfrågor, arbetsmiljöfrågor, yrkesutvecklingsfrågor, förklarar Chamilla Bohman, enhetschef på ARA.

Men i dagens avsnitt ligger fokus på tvister och Johan Ingelskog, avtalssekretare på Kommunal, får veta allt om vad som händer när enskilda medlemmar får problem på sin arbetsplats.

Avsnittet "Hur kommunal löser tvister och hur en förhandling går till" hittar du på Acast, Podbean och Itunes.

Ett uppskattat inslag i podden återvänder också och vi utser veckans foliehatt.