Flera anställda påverkas av Frösundas ”hyvling” av tjänstgöringsgrad i Halmstad

– De kallar det för ”kundanpassad bemanning” vilket innebär att de vill ha så låg grundbemanning som möjligt och hög flexibilitet. Vi på Kommunal kallar det för ”bidragslinjen” eftersom de anställda drabbas hårt ekonomiskt, säger Lotta Olesen Rosén, sektionsordförande Vård och Omsorg i Halmstad.

Vårdbolaget Frösunda sänkte sysselsättningsgarden för sex anställda i Halmstad. De nya anställningstiderna och lönen skulle börja gälla redan nästa månad, annars var det tack och adjös.

Minskingen i tjänstgöringsgrad gemomfördes i höstas skriver Hallandsposten. De anställa blev erbjudna en omplacering till nya befattningar där tjänstgöringsgraden (arbetstiden) var 10-15 procent lägre än tidigare. Redan dagen efter var personalen tvungna att tacka ja eller nej. Sade de nej fick de inte ha kvar sin tjänst och kunde sägas upp på grund av arbetsbrist.

– De anställda fick besked om den ändrade arbetstiden från en vecka till en annan. Det fanns ingen tid för omställning. De tvingades ställa om hela sina liv med kort varsel. Det är det inte alla som klarar, säger Carin Söderberg, vice ordförande för sektion Vård och Omsorg i Halmstad.

Läs hela artikeln i Hallandsposten här