Facklig seger - nu anställs barnskötare i Herrljunga

Sedan en tid tillbaka har Herrljunga kommun endast velat anställa förskollärare. Barnskötare har endast fått korta vikariat och man har istället tagit in outbildad personal för att fylla behoven. Nu har kommunen ändrat sig och annonserar ut fem tillsvidaretjänster till barnskötare i Herrljunga. Ett resultat av fackligt arbete.

Kommunal Herrljunga har under de senaste åren drivit frågan om att tillsvidareanställa barnskötare. Man skrev 2015 ett öppet brev till kommunen där man krävde att barnskötare skulle tillsvidareanställas.

-Barnskötare har utbildning och kompetens som kompletterar förskollärarens men deras anställningar är i många fall otrygga. Vikariat och timanställningar är vanliga hos den här yrkesgruppen, säger Lise-Lotte Segergren, Kommunal Herrljunga.

Kommunals arbete har gett resultat. Nu erbjuder Herrljunga Kommun fem tillsvidareanställningar till barnskötare.

-Vi är jätteglada, säger hon. Kommunen visar med detta att de värdesätter barnskötarnas kompetens och utbildning. Det är också bra för verksamheten med fler tillsvidareanställda vilket ger barnen i förskolan trygghet och kontinuitet, säger Lise-Lotte.