Facklig framgång – nu får personalen på förskola och fritidshem i Trollhättans stad ytterkläder!

Personalen på förskolor och fritidshem vistas mycket utomhus. I Trollhättan har det funnits önskemål om arbetskläder inom dessa verksamheter och äntligen har arbetsgivaren lyssnat!

Facklig framgång Trollhättan
Foto: Kommunal

I samband med coronapandemin ändrades reglerna kring hämtning och lämning inom stadens förskolor och fritidshem. Dessa skulle i möjligaste mån ske utomhus, vilket gjorde att personalen som vanligtvis vistas mycket utomhus nu var ute ännu mer under en arbetsdag.

Inom kvinnodominerade branscher har frågan om arbetskläder inte alltid varit självklar för arbetsgivare runt om i landet.

Kommunal i Trollhättan hade försökt få arbetsgivaren att köpa in ytterkläder till personalen i dessa verksamheter, men utan framgång. Men i mars efter nya påtryckningar från Kommunals huvudskyddsombud tillsammans med skyddsombud svängde arbetsgivaren. De såg till att arbetsgivaren Trollhättans stad gick med på att alla tillsvidareanställda inom förskola och fritidshem skulle få skaljacka med fleece och skalbyxor.

Vi är väldigt glada för detta, men har också sagt till arbetsgivaren att detta är en bra start på arbetskläder till personalen och kommer strida vidare för att försöka få igenom både skor och kläder för inomhus arbete, säger Maria Nyberg , Kommunals huvudskyddsombud.