Jouren i Tranås blir kvar

Efter en lång tids påverkan fick äntligen medlemmarna i Kommunal rätt! Det sparbeting som funnits i Tranås Kommun, Stöd & Omsorg, drogs igår tillbaka. I stället för man nu över 1,5 miljoner kronor till socialnämnden. Det innebär att förändringarna i den omtvistade "Bilaga J" nu avbryts.

Sektion Tranås/Aneby hade samlats på Stadshustrappan för att sedan delta i kommunfullmäktige.
Foto: David Atterling

I går samlades ett 20-tal medlemmar samt brukare på Stadshustrappan i Tranås. Anledningen var att de alla skulle delta i kommunfullmäktige där diskussionen om den omtvistade Bilaga J skulle tas upp.

– Det är viktigt att vi tar den här diskussionen för att påverka, för en bättre arbetsmiljö i Tranås kommun, framhöll sektionsordförande Ann-Sofie Forsemalm.

Bilaga J försämrar för många

Det sparbeting som Tranås Kommun tidigare lagt på Stöd & Omsorg innebär förändringar i nattjourarbetet. Detta finns angivet i den så kallade "Bilaga J". Kommunal har kunnat peka ut flera förlorare om förändringarna genomförs. Den anställde kommer att behöva arbeta mer tid utan ersättning. Det leder till större arbetsbelastning och större psykisk påfrestning, vilket också kommer att drabba brukaren. Kommunals medlemmar perkar även ut att kommunen kommer att drabbas ekonomiskt. Detta eftersom mer kvalificerad övertid för ordniarie personal kommer att krävas. I slutändan kan det få konsekvenser för Tranås kommun som kan komma att bli en oattraktiv arbetsplats.

Jubel och applåder på läktaren

Under gårdagens kommunfullmäktige beslutade man att avbryta införandet av Bilaga J. I stället för man över 1,5 miljoner kronor till socialnämnden, ett förslag som lagts av S och som alltså de andra partierna valde att bifalla. Det möttes av applåder och jubel på läktaren där medlemmarna samlats.

Det här är arbetarrörelsen när den är som bäst

Efter mötesförhandlingarna möttes sektionsordförande Ann-Sofie Forsemalm (Tranås/Aneby) av många glada tillrop. Bland annat brukarföreningen FUB var väldigt positiva och tacksamma för det Kommunals ihärdiga påverkansarbete. Även politiken var nöjda med det arbete som lagts ner för att säkra en bättre arbetsmiljö för de anställda och brukarna, samt att jobba för Tranås som en attraktiv kommun att arbeta i.