Facklig framgång: Ambulanssjukvårdarna blir kvar

Det är snart ett år sedan Kommunal avdelning Sydväst uppvaktade regionspolitikterna i Region Jönköpings län med en skrivelse. Syftet med skrivelsen var att påverka i fråga om fortsatta anställningar för ambulanssjukvårdare. Nu har regionen tänkt om och satsar inte bara på att återanställa utan också utbilda ambulanssjukvårdare.

Tack vare Kommunals påverkan har nu regionspolitiker ändrat inställning till att anställa ambulanssjukvårdare.
Foto: Birgitta Svensson

- Kommunal har påverkat i den här frågan som nu fått regionspolitikerna att tänka om. Det är verkligen en facklig framgång värd att fira, säger Birgitta Svensson, sektionsordförande sektion Region Höglandet. Hon är en av de som undertecknade skrivelsen som överlämnades för snart ett år sedan. Skrivelsen som argumenterade för att fortsätta anställa ambulanssjukvårdare men bland annat hänvisning till Kommunals rapport "Proffs på båda stolar".

I skrivelsen ifrågasatte Kommunal varför Region Jönköpings län resonerat annorlunda än andra regioner som anställer ambulanssjukvårdare. Det gav även utrymme för att belysa den ekonomiska vinsten återanställningen av sjukvårdare kan leda till. En vinst på omkring 6 miljoner kronor.

Nu har alltså regionspolitiken tänkt om. Inte bara genom att fortsätta anställa ambulanssjukvårdare. Nu satsar man dessutom på en YH-utbildning i Skövde. Det är en 1-årig CSN-berättigad utbildning som lämpar sig  för dig som är undersköterska med erfarenhet. Läs mer om utbildningen här (sista ansökan 1/5 2018)