Dra tillbaka varslet på Runö

Kommunal Stockholms län kräver att LO-ägda Runöskolans beslut att varsla Kommunal Stockholms läns medlemmar om uppsägning dras tillbaka.

Zandra Michal, sektionsordförande Kommunal sektion Norr
Foto: Kommunal

Runöskolan som ägs av LO har beslutat om att varsla 14 av Kommunal Stockholms läns medlemmar om uppsägning. Kommunal Stockholms län har förhandlat med skolan i frågan och är oeniga med skolans beslut.

Kommunal Stockholms län anser det mycket märkligt att skolan och skolans ägare LO inte tar ett större ansvar i och med Coronakrisens konsekvenser. Alla företagare som nu är tvingade att minska sina kostnader sliter och gör sitt yttersta för att slippa säga upp folk. De är kreativa för att hitta lösningar och i sista hand korttidspermittera. De företag som inte har den ekonomiska bufferten tvingas säga upp.

Runö väljer att säga upp folk fast LO har de ekonomiska resurserna.

- Det är både sorgligt och oförklarligt att Runöskolan väljer att varsla våra medlemmar. En så pass stark ägare som LO borde kunna tänka längre än den nuvarande coronakrisen, säger Zandra Michal, sektionsordförande för Kommunal sektion Norr.

Hur Runö ska kunna starta upp de tvärfackliga studierna med full kraft när denna kris är över är också något Kommunal Stockholms län ställer sig frågande till när man varslar hälften av skolans personal om uppsägningar? Detta i en tid när vi alla inom rörelsen är överens om att folkbildning är av yttersta vikt.

Kommunal Stockholms län uppmanar ägaren LO att skyndsamt dra tillbaka varslen om uppsägning och istället skjuta till de medel som behövs i form av ägartillskott eller liknande så varslen kan dras tillbaka.

- För oss i Kommunal är inte det här bara en fråga om de som riskerar att förlora jobbet. Runö är vår gemensamma skola inom LO-familjen och vi är övertygade om att den verksamhet som normalt drivs där kommer att behövas i ännu högre grad när vi kommer ur krisen, säger Zandra Michal, sektionsordförande för Kommunal sektion Norr.

För mer information kontakta:

Zandra Michal, sektionsordförande för Kommunal sektion Norr

E-post: zandra.michal@kommunal.se