Djurolyckor är vanliga i lantbruket

’’Lantbruket är vår mest olycksdrabbade bransch. Årligen dör mellan 5-10 personer – det är flest dödsfall av alla branscher i förhållande till antalet arbetande. Av dem som dör är det flera barn. Därtill kommer tusentals skador’’ säger Peter Lundqvist, professor vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Lantbruken i Sverige brottas med tuff ekonomi, lantbrukarna har kompetens inom många olika områden och de har arbetstoppar med mycket stress. Arbetet är styrt av väder då man har långa pass.

Positivt är att antalet dödsfall går ned men det är fortfarande en bransch med många olycksfall.
- Kostnaderna för olyckorna i gröna näringen ligger på samma nivå som trafikolyckorna i landet på cirka 2-3 miljarder årligen, säger Peter Lundqvist .
Han menar att risktagandet på lantbruket blir normalt eftersom det är en konstant exponering för risker. Riktagandet blir en del av lantbrukaridentiteten och det blir också kostnadseffektivt – så länge ingen olycka sker.

Ensamarbete
Jordbruk är inte som andra branscher utan det är mycket ensamarbete.
- Det märks därför inte när 5-10 lantbrukare dör under ett år. Hade lika många dött i en gruva hade det blivit ett himla liv.
I branschen finns allt från deltidjordbrukare till stora professionella gårdar. Det finns också ett ökat beroende av säsongsarbetskraft.
Lantgården är inte enbart arbetsplats utan också ett hem där barn och äldre bor.
- 25 procent av de som skadas på lantbruket är familjemedlemmar. Det är världens farligaste lekplats och en arbetsplats där barn dör årligen.

Djurolyckor
Djurolyckor med dödlig utgång drabbar främst äldre manliga lantbrukare. Allvarliga olyckor drabbar främst yngre kvinnor som sköter hästar.
-  Det råder ett stort mörkertal – ungefär 10 procent anmäler skador. Problemet är att en skada påverkar hela ditt företag, familj och anställda. Du mister oerhört mycket om du skadar dig, säger Peter Lundqvist.
Man tar risker för att oftast går det bra. Ett sätt att motivera lantbrukare till att vara mindre macho och att öka säkerhetstänket är att visa upp konsekvenserna av en olycka. Det kan medverka till att ändra ett beteende.
- Du måste ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete även om det bara berör dig själv.

Hjälpmedel för arbetsmiljöarbetet
arterna i den gröna sektorn arbetar med checklistor för hantering av gris och nötkreatur som går att ladda ner från Prevent.se. Snart kommer det ut nya checklistor för arbete med fjäderfä, traktorer och maskiner.
Nyligen kom ’’Jobba säkert i lantbruket’’ som är en arbetsmiljöbok utan text med enbart bilder som visar på rätt och fel beteende som man kan påverka själv på arbetsplatsen.
- Här finns exempel på hur man exempelvis ska hantera tjurar. De är tickande bomber. Vi vill förbjuda tjurar i mjölkbesättningar, säger Anja Westberg, Kommunal.
Boken handlar om maskin- och djurhantering och den vänder sig såväl till dem som redan arbetar i branschen, till elever som ska ut på praktikplats och till dem som inte talar språket.  Bilderna visar tydligt vad som är rätt och fel ur arbetsmiljösynpunkt.
Nya bilderböcker är på gång: ”Jobba säkert inom trädgårdsanläggning skötsel utemiljö”, ”Jobba säkert inom trädgårdsodling” och ”Jobba säkert på golfbanan” samt en folder ’’Trygga hästjobb’’ och en checklista för hästnäringen.
I trädgårdsnäringen är 85 procent av arbetskraften utländsk och då är det en fördel att böckerna går att förstå även om man inte talar språket. Allt detta går att ladda ned kostnadsfritt på Prevent.se.

Machokultur motverkar säkerhetsarbetet

Stress en vanlig orsak till många olyckor i gröna näringen