"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

:"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.
Foto: Lotta Ljungberg/Kommunal

Vägen till Spånga-Kista församling var krokig. Mirja Räihä flyttade till Stockholm 1985. Då upptäckte hon att hon inte fick vara medlem i den församling hon bodde i. Som finsk medborgare skulle hon vara medlem i Finska församlingen.

– Då tänkte jag att får jag inte ens välja församling så skiter jag i det här, säger hon.

Det var inget ideologiskt val på något sätt och numera är hon även svensk medborgare vilket gjort att hon kan välja församling.

– När SD började intressera sig för kyrkovalet kände jag att nu måste jag bli medlem så att jag får rösta.

Hon bor i Kista och kände väl till Kista församling, som är sammanslagen med Spånga församling sedan 2010, innan hon blev medlem igen.

–Jag gillar det sociala arbetet och framför allt hur man har utvecklat krisstöd för samhället. När det händer någonting så är kyrkan först på plats. Där har församlingen gjort en jätteviktig sinsats i närsamhället.

Bråda dagar

Inför kyrkovalet den 19 september har hon bråda dagar, hon är även valnämndens ordförande vilket innebär att jaga valförättare, hitta lokaler där medlemmarna ska rösta, lokalerna ska bemannas och valförättarna måste få någonting att äta på valdagen. Och när rösterna är räknade ska hon åka till stiftet med urnan.

Vad vill du säga till förtroendevalda om att rösta i kyrkovalet?

– Vi ser ju att Alternativ för Sverige har registrerat sig för kyrkovalet. De gör ju precis som SD gjorde en gång i tiden, de börjar i kyrkovalet och sen får de partistöd för att de får mandat i församlingen. Det handlar också om deras ideologi. Jag företräder en församling där alla är välkomna till kyrkan, det är ingen som frågar om du är muslim eller kristen eller vad du är, utan kyrkan är öppen för alla. Och det viktigaste för mig är att vi fortsätter hålla kyrkan öppen i församlingen.

Någonting som skiljer Spånga-Kista församling från till exempel Upplands Bro eller Sollentuna församlingar är att församlingen inte har begravningsverksamhet, vilket innebär att de inte har kyrkogårdspersonal som jobbar med begravningsverksamheten. De är en stor grupp som organiseras av Kommunal.

– Men vi har barnskötare och vaktmästare som också organiseras av Kommunal och det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som kommunpolitiken.

Värna kulturarvet

Ytterligare en sak som är viktig för Mirja Räihä är att värna om kulturarvet. Bland annat den kyrka från 1970-talet med modern arkitektur som uppfördes mitt på torget i Kista under miljonprogrammets byggnadsår och Stockholms äldsta kyrka i Spånga med anor från 1100-talet.

– Vi kivas med Bromma om vilken kyrka som är äldst men vi hävdar med bestämdhet att Spånga kyrka är den äldsta kyrkan.  Kyrkobyggnader berätta också någonstans en mänsklig historia hur man har sett till kyrkan som samhällsfunktion.

Läs mer om kyrkovalet här!