Viktigt att rösta i kyrkovalet

Bild på leende man bakom ratten i ett fordon.
Foto: Fredrik Sandin Carlson.
Att rösta i kyrkovalet är att ställa upp för de medlemmar i Kommunal som jobbar inom Svenska kyrkan. Det handlar om deras möjlighet att få en bättre arbetsmiljö. Exempelvis mer kompetensutveckling, bättre ledarskap och arbete mot diskriminering. Med en framgång för Socialdemokraterna i kyrkovalet ökar chanserna att det blir verklighet eftersom det finns med i deras valprogram. Vart fjärde år är det kyrkoval och 2021 sker det söndagen den 19 september.

Kyrkovalet handlar om vilka värderingar som ska vara vägledande i Svenska kyrkans arbete. Svenska kyrkan har 5,8 miljoner medlemmar och stor betydelse för många människor i vardagen, både i glädje och i sorg. Då ska alla vara välkomna.

Nästan 6 000 av medlemmarna i Kommunal är anställda av Svenska kyrkan. Genom valet har vi möjlighet att påverka deras arbetsvillkor.

Vilka frågor gäller det?

Socialdemokraterna arbetar också för att svenska kyrkan ska vara en öppen folkkyrka. Det betyder kort och gott att kyrkan ska vara öppen och välkomnade för alla som söker sig dit. Vem man än är. Det handlar exempelvis om att barnverksamheten ska vara kostnadsfri, att präster ska viga samkönade par och att motstånd mot kvinnliga präster aldrig får accepteras.

Socialdemokraternas vision om en öppen folkkyrka står i skarp kontrast till de som vill att kyrkan stänger ute istället för att välkomna. De som vill att kyrkan ska göra skillnad på folk och folk. Värderingar som går tvärtemot budskapet om alla människors lika värde.

Så röstar du i kyrkovalet

Vem får rösta i valet till Svenska kyrkan?

För att kunna rösta ska du vara medlem i Svenska kyrkan och ha fyllt 16 år senast på valdagen. Alla som får rösta får ett röstkort hemskickat med information om valet.

Röstkort

Alla röstberättigade får sitt röstkort innan den 1 september 2021. På röstkortet finns uppgifter om vilken som är din vallokal samt information om var du kan förtidsrösta.

Förtidsröstning

Det går att förtidsrösta i hela landet, 6-19 september. På pastorat och församlingsexpeditioner finns information om röstmottagningsställen, öppettider och material för brevröstning.

Svenska kyrkan om kyrkovalet

Trossamfund