"Den bästa belöningen med att jobba fackligt är känslan inombords, när du vet att du gjort något bra för någon."

Fem snabba frågor till Pia Koponen - bussförare och arbetsplatsombud på Nobina i Stockholm.

Arbetsplatsombudet Pia Koponen
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Vad fick dig att bli engagerad?

Jag blev lockad att anmäla mig av en kollega som redan var ombud.

Vad är det roligaste med ditt uppdrag som arbetsplatsombud?

Det roligaste med att vara arbetsplatsombud är att kunna få hjälpa sina medarbetare! Jag får vara med och driva på förändring och göra saker bättre på arbetsplatsen. Den bästa belöningen med att jobba fackligt är känslan inombords, när du vet att du gjort något bra för någon.

Vilka frågor är vanligast bland dina kollegor?

Mina kollegor hör främst av sig till mig kring avtalsfrågor rörande kör- och vilotider, temperaturen i bussen och ledighet.

Vilka förbättringar har skett på din arbetsplats?

Vi har fått till Stockholmstillägget (ett tillägg som förhandlades fram mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna på 90-talet med syfte att alla förare i Stockholm skulle ha likvärdig lönenivå, oberoende av vilket bolag de kör för).  Arbetstider, scheman samt arbetsmiljön vad gäller varma bussar är andra viktiga frågor vi driver och som vi förhoppningsvis kommer att se resultat av nästa sommar.

Vad har du för tips till någon som är intresserad av att bli arbetsplatsombud?

Gå en facklig kurs! Fråga andra arbetsplatsombud om hur de arbetar med sin roll och känn efter om det är något du skulle trivas med.

Hur det fackliga uppdraget ser ut inom olika branscher skiljer sig åt. Inom trafiken är vi arbetsplatsnära och har delat upp arbetsmiljöområdena. Det innebär att arbetsbördan för varje arbetsplatsombud inte blir för tuff.  Det är både givande och roligt att ha ett arbetslag som jobbar tillsammans och finns där och stöttar varandra!

Är du medlem i Kommunal och intresserad av att bli arbetsplatsombud där du jobbar? Logga in på Mina sidor och anmäl ditt intresse så hör vi av oss med mer information! Du loggar in med BankID, och du hittar formuläret under menyn ”Intresseanmälan” på Mina sidor.