Bra samarbete på jobbet - en framgångsfaktor för ambulanssjukvårdarna i Övertorneå!

På stationen i Övertorneå, precis vid finska gränsen, jobbar ambulanssjukvårdaren Keijo Kauppi som med entusiasm sätter sina kollegor i centrum och betonar vikten av ett gott samarbete. Det kan i sin tur leda till förändring för hela ambulanspersonalen.

Medlemmen och ambulanssjukvårdaren Keijo Kauppi
Foto: Kommunal

Keijo har arbetat som ambulanssjukvårdare i Övertorneå i åtta år och stormtrivs på jobbet. Idag har hela arbetslaget fystest och kollegorna ger varandra extra drivkraft till att klara dagens olika grenar.

Vi har en bra sammanhållning här och jag kan inte önska ett bättre team att jobba med" säger Keijo.

Han menar att det inte finns något roligare än en arbetsplats där ingen dag är den andra lik och där man alltid försöker göra sitt bästa för att hjälpa människor:

Vid varje larm måste man gå in i en ny roll. Man måste ta det som det kommer. Varje uppdrag är unikt och belöningen i mitt arbete är när jag ser att patienten börjar må bättre."

När olyckan är framme eller om någon blir sjuk rycker ambulanspersonalen ut för att så snabbt som möjligt hjälpa patienten, men ute på landsbygden finns det en del utmaningar. Framförallt betonar Keijo de långa transporterna till sjukhusen och bilvägar i dåligt skick som orsakar problem när man snabbt ska rycka ut. Det närmaste sjukhuset ligger i Kalix som är åtta mil bort.

Det är utmaningen men också det roliga med arbetet. Vi har problem med dåliga vägar och om patienten tycker det är jobbigt blir istället utmaningen underlaget och inte distansen. Ibland kanske målet till sjukhuset inte handlar om snabbaste vägen utan upplevelsen för patienten."

Under utryckningarna är de alltid två i teamet. Oavsett om uppdragen är från 30 minuter till sex timmar så utgår man alltid ifrån att det är två i personalstyrkan. Sammanlagt är de åtta personer som ingår i teamet med roterande scheman så att alla i personalen får jobba tillsammans. Keijo menar att den viktigaste anledningen till att han trivs så bra och gillar sitt jobb är kollegorna.

Det är så viktigt. Hela hälsocentralen jobbar vi väldigt tätt med och jag tycker det är ett fantastiskt samarbete. Teamet man jobbar med måste bara funka. Det gör att jag varje dag stiger upp på morgonen och känner glädjen med att gå till jobbet."

När ett arbetslag fungerar bra ihop kan det även vara lättare att ställa krav och ta fram förslag på förbättringar till arbetsgivaren. Så blev det också för Keijo och hans kollegor. De gick samman för att få till en förändring i schemat.

Tillsammans la de fram ett önskemål till arbetsgivaren att få börja första morgonpasset en kvart tidigare. Förslaget godkändes av arbetsgivaren och nu har personalen den viktiga kvarten inräknad som betald arbetstid. Nu har de tid att ventilera hur natten har gått och prata om utrustningen innan morgonpasset börjar.

Kollegorna är en stark anledning till att Keijo har stannat kvar på sin arbetsplats i åtta år men också den mänskliga kontakten med patienten.

Patienten kan bo avskildes och kanske är ensam och sjuk. Då kan åkturen med ambulansen bli något fint och att man får prata av sig med någon. En gång fick vi faktiskt kommentaren när vi lastade av patienten på sjukhuset 'Herregud jag blev ju frisk nu! Kan jag inte få åka med er hem igen istället?'".