Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

Bra arbetsprestationer ska löna sig

2015-10-18

Löneläget för hela personalstyrkan styrde när en arbetsgivare i Värmdö kommun skulle sätta lönenivån för den kommande avtalsperioden. En barnskötare kände sig både besviken och orättvist behandlad när hon fick ett mycket lågt lönepåslag. Medlemmen vände sig till Kommunal och bad om hjälp att visa att lönen inte motsvarade hennes kompetens.

Vid mötet med arbetsgivaren menade Kommunal att medarbetarens arbetsprestationer måste belönas. Hur skulle man annars känna sig motiverad att göra ett bra jobb? Efter en stunds funderande konstaterade arbetsgivaren att det inte fanns några pengar i budgeten för detta men att resonemanget var rätt. Barnskötaren fick – trots pengabristen – lönepåslaget mer än fördubblat.

Sektion Öst, avdelning Stockholms län