Avtal klart - Vårdföretagarna - Personlig assistans bransch G

Kommunal och arbetsgivarna Almega Vårdföretagarna är överens om ett nytt kollektivavtal för anställda som arbetar inom avtalsområdet bransch G – personlig assistans. På det berörda avtalsområdet arbetar cirka 35 000 anställda. Avtalet löper över 27 månader och gäller från 1 juli 2023 till och med 30 september 2025.

Bild på kvinna som står bredvid man i rullstol.
Foto: Kommunal

Det nya avtalet innehåller bland annat löneökningar, höjda lägstlöner, en låglönesatsning i enlighet med märket samt en extra satsning på jourersättning. Utöver detta innehåller även avtalet ett krav på skriftlig dokumentation av lönesamtalen, som skapar ordning och reda vid individuell och differentierad lönesättning.

Bättre villkor

Parterna har även enats om att assistenter med mer än tio månaders anställning får dubbelt så lång uppsägningstid jämfört med idag. Uppsägningstiden blir då fyra veckor stället för två veckor. Dessutom har parterna kommit överens om ett antal åtgärder som arbetsgivaren måste vidta innan beslut om upphörande. Arbetsgivaren ska även ta ett större ansvar för att försöka hitta anställning åt assistenten hos annan assistansberättigad inom företaget. Dessa regler träder i kraft den 1 juni 2024.

- Jag kan konstatera att det avtal vi enats om är ett bra förhandlingsresultat. Jag är stolt att vi lyckats få igenom våra huvudkrav och mer i förhandlingarna, det är ett styrkebesked. Kommunal har drivit att de som har minst ska få mest och nu får även medlemmar i denna bransch ta del både löneökningar i nivå med märket och en högre jourersättning, säger Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.

Bra kliv i rätt riktning

För Kommunal är det här avtalet en framgång, inte bara tack vare löneökningarna.

- Vi har också sett till förbättringar som har tillkommit och därmed lyckats mota bort stora försämringar som arbetsgivarna har velat införa. Det här avtalet innebär att privatanställda personliga assistenter nu får det lite tryggare på jobbet. Även om det finns mycket att göra för att stärka upp branschen är de här förbättringarna ett bra kliv i rätt riktning, säger Malin Ragnegård.

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Kommunals lönepolitiska utredning visade att över 60 procent av medlemmarna föregående år inte haft, eller uppfattat att de har haft, ett lönesamtal. Därför är ett av Kommunals huvudkrav i årets avtalsförhandlingar att ett skriftlighetskrav införs vid lönesamtal.

- Det handlar om att skapa ordning och reda. Om vi ska ha en individuell och differentierad lönesättning måste det finnas skriftlighetskrav där det framgår varför jag får en viss löneökning och vad som förväntas för att få en högre lön. Det finns inte en ICA-handlare i världen som hade sålt ett paket köttfärs utan att veta vad man ska få betalt för den. Och det ska inte medlemmarna i Kommunal heller göra, sälja sin arbetstid utan att få förhandla om den, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.

Fakta om avtalet

• 1 juli 2023 är potten 1 069 kronor per heltidsanställd.
  • 1 juli 2024 är potten 953 kronor per heltidsanställd
  • Ny lägstalön per den 1 juli 2023 blir 21 479 kronor.
  • Ny lägstalön per den 1 juli 2024 blir 22 188 kronor.

Utöver detta är parterna överens om en extra satsning på jourersättning vilken höjs med 9,1 procent år 1 och 8,3 procent år 2 vilket innebär en höjning med 10 procent utöver 7,4 procent under avtalsperioden.

Intervjuer med avtalsdelegater

Bild på Lena Lundberg.
Lena Lundberg, en av Kommunals avtalsdelegater för avtalet Vårdföretagarna bransch G - personlig assistens.

Lena Lundberg

Hur känns det?

- Det känns jättebra. Det har varit en berg- och dalabana. Buden har gått upp och ned. Vi närmade oss varandra och fick igenom stora delar av det vi ville ha.

Vad tycker du är det bästa med avtalet?

- Jourersättningen. Den höjs med 17,4 procent. Det blir lättare att få folk att jobba jour, och man får en bättre ersättning för de timmarna.

Hur har det varit att sitta i delegationen?

- Otroligt lärorikt. Jag har lärt mig mer om kollektivavtalet. Jättekul att träffa de andra och vi har haft en jättebra sammanhållning och vi har pratat om allt. Det ska ändå bli skönt att åka hem till Piteå och se slutet på PSG, Piteå summer games!

Bild på Peter Fransson.
Peter Fransson, en av Kommunals avtalsdelegater för avtalet Vårdföretagarna bransch G - personlig assistens.

Peter Fransson

Hur känns det?

- Det känns väldigt bra. Det är intressant, vi har varit nära lösningar, sen har det gått emot oss, för att sedan vända och bli väldigt bra. Vi har på flera områden till exempel jouren och uppsägningstiden få till förbättringar. Vi tar med det här avtalet de första stegen för att göra det bättre för alla personliga assistenter.

Vad tycker du är det bästa med avtalet?

- Flera saker. Att vi kan visa på konkreta förbättringar på flera områden som jouren och uppsägningstiden och att vi får till rimliga löneökningar.

Hur har det varit att sitta i delegationen?

- Roligt och stimulerande. Kul att träffa delegater från olika delar av landet då det skiljer sig mycket hur det ser ut mellan olika företag och geografiskt. Det blir lite team building på köpet. Att prata om yrket med kunniga och erfarna kollegor är alltid värdefullt.