Andra träffen för avtalsdelegater för SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och Sobona

Den 4 februari samlades avtalsdelegater från hela landet för att tillsammans diskutera Kommunals yrkanden i avtalsrörelsen och SKRs motkrav. Det blev bra och intressanta diskussioner och inspirerande anföranden från avtalssekreterare Lenita Granlund och ordförande Tobias Baudin.

Träff för avtalsdelegater SKR och Sobona
Foto: Kommunal

Det är en oerhört viktig avtalsrörelse 2020 och Kommunal är laddade! För att citera ordförande: "Förbannade undersköterskor och barnskötare och en förbannad avtalssekreterare är inte att leka med!" Kommunal fick en pratstund med två av dagens avtalsdelegater.

Avtalsdelegaterna Petra Winberg och Agnes Jansson
Foto: Kommunal

Petra, vad är det roligaste med att vara avtalsdelegat?

Jag är ju utsedd av avdelningen att representera Kommunal Mitt i avtalsdelegationen och jag är verkligen hedrad. Sedan träffar man ju väldigt mycket folk och har intressanta diskussioner. Det är väldigt spännande! Det är också kul att vara på första parkett, man får ju reda på allt först och har makten att påverka!

Vilka frågor är viktigast i årets avtalsrörelse tycker du?

En fråga som är väldigt stor "hemma hos oss" är Bilaga J. Det är det väldigt många medlemmar som har åsikter om. Och sedan löner och arbetsförhållanden överlag naturligtvis! Man är även orolig över semesterdagar, att de extra man får när man fyller 40 ska tas bort.

Har du någon hälsning till andra medlemmar i Kommunal?

Om jag får hälsa något till alla medlemmar så är det: Kör bara kör! Rekrytera fler kollegor! Det krävs att vi är många medlemmar, ju fler medlemmar desto bättre avtal kan vi få till!

Och Agnes, vad tycker du är bäst med att vara avtalsdelegat?

Det absolut roligaste är att man får vara med och påverka! Att få lyfta fram mina egna erfarenheter och vad jag, tillsammans med kollegorna, har diskuterat fram. Det roliga och viktiga för mig är att jag får möjligheten att framföra vad vi tycker och tänker.

Vilken är din hjärtefråga?

För mig handlar det främst om arbetstider. Ute på arbetsplatsen jobbar vi ständigt med frågan om hur vi kan skapa hållbara scheman och en bättre arbetsmiljö.

Vad säger du om SKR:s yrkanden?

Vi har olika ingångsvärden helt klart. Jag tror att vi egentligen har samma bekymmer, men vi ser helt olika på hur vi bäst ska ta oss an problemen. Även SKR lyfter arbetstiderna, men vi ser helt olika på hur man löser frågan.

Avslutningsvis, har du något medskick till andra medlemmar?

Vi måste stå samlade! När vi är tillsammans, blir vi starkare. Engagera dig, var ute och prata om vikten av kollektivavtal och värdet av att vara medlem. Det är alla vi tillsammans som är Kommunal!