Alla kan hjälpa till nu

Kommunal har i flera månader förhandlat med arbetsgivarparten SKR och Sobona om ett nytt kollektivavtal. Avtalet löpte ut den 31 mars och prolongerades (förlängdes) då vi kände att vi var på väg mot ett nytt avtal där vi var överens.

Mahlin Bergman
Mahlin Bergman - avdelningsordförande Kommunal Sydost
Foto: Kommunal

Tyvärr tvingades Kommunal i slutet av förra veckan stranda förhandlingarna då det visade sig att vi stod för långt ifrån varandra.

Nästa steg för Kommunal är då att besluta om att varsla om konflikt, och det verkställdes måndagen den 8 april. Detta är aldrig något enkelt beslut som fattas lättvindigt, men det är den möjligheten vi har som fackförening för att få till de villkorsförbättringar som medlemmarna i Kommunal absolut förtjänar även på vårt största kollektivavtal.

Är då Kommunals krav orimliga på något vis?

Inte alls.

Medlemmarna i Kommunal kräver inga stora och orimliga krav, utan helt enkelt en arbetsgivare som tar ansvar för hållbara lösningar. Kraven är fullt rimliga, och alla våra yrkanden bygger på medlemmarnas inskickade avtalsförslag:

•    Det ska vara ordning och reda i lönesättningen – lönesamtal ska dokumenteras.
•    Medlemmarna i Kommunal lånar inte ut sina pengar till arbetsgivaren – nya löner ska ut i tid.
•    Dygnsviloreglerna måste förenklas – besluten ska tas på lokal nivå. Alla kan hjälpa till nu.

Prata med dina kollegor på arbetsplatsen. Har du en kollega som inte är medlem – tipsa om hur enkelt och fördelaktigt det är med ett medlemskap:  Bli medlem | Kommunal

Det är bara medlemmar i Kommunal som får ekonomiskt stöd vid en strejk eller lockout. Den som är medlem i Kommunal innan konflikten bryter ut den 18 april kl.07:00 omfattas av rätten till konfliktersättning.

Stötta Kommunal genom att gilla/dela/kommentera i sociala medier.

Nu gör vi detta tillsammans!