112-dagen – möt en av våra ambulanssjukvårdare Tobias!

Den 11 februari är det internationella 112-dagen. Vi tog tillfället i akt att prata med en av våra ambulanssjukvårdare i avdelningen.

Tobias jobbar som ambulanssjukvårdare!
Foto: Kommunal

Runt om i avdelning Vänerväst finns många ambulansförare som var dag ser till att de i störst behov får snabb avancerad vård. Här får ni möta en av dem – Tobias som arbetar på ambulansen i Lidköping/Vara. Han har under de senaste sju åren arbetat som ambulanssjukvårdare i Västra Götalandsregionen. Men det var tack vare sitt arbete som deltidsbrandman som han fick upp intresset för akutsjukvård.

Vad fick dig att välja att bli ambulanssjukvårdare?

Jag hade jobbat 17 år inom räddningstjänsten som deltidsbrandman och fick upp intresset för ambulanssjukvård. Jag kände att jag ville få helheten och få följa patienten hela vägen.

Men Tobias håller fortfarande kvar vid uppdraget som deltidsbrandman, var fjärde vecka har han beredskap. Det är något han kan rekommendera till fler.

Vad är det bästa med jobbet som ambulanssjukvårdare?

Att man inte vet hur arbetsdagen ser ut när man går till jobbet. Ingen dag är den andra lik. Det handlar också mycket om problemlösning – att hjälpa patienten där den är med det man har med sig.

Hur många är man i ambulansen när man åker på larm?

I varje ambulans finns alltid en ambulanssjuksköterska och en ambulanssjukvårdare och vi jobbar tätt ihop med att göra en medicinsk bedömning och se till att patienten får rätt vård.

Ambulansen är som en rullande akutmottagning och vi löser mycket med det vi har i ambulansen . Det är otroligt utvecklande, för akutsjukvården förändras och förbättras hela tiden, man blir aldrig fullärd.

Du är också nytt arbetsplatsombud på din arbetsplats! Vad fick dig att bli ombud?

Vi hade inget ombud och kände att vi ambulanssjukvårdare behövde någon som pratar för vår sak och som vet hur man driver frågor på arbetsplatsen. Så snart ska jag få gå min första utbildning i mitt uppdrag.

Vi förstår att den ena dagen inte är den andra lik på ditt jobb– men hur ser en genomsnittlig dag på jobbet?

Vi startar alltid våra arbetspass med att ha en överrapportering med dom som jobbat passet innan. Då får vi veta om det är något vi behöver fixa med bilen, några speciella riktlinjer som behöver följas – som till exempel var vi ska köra patienter. De pass vi jobbar är dagpass 08-17 eller 07-20, eller så jobbar man natt 17-08 eller 20-07. Och sedan är vi tillgängliga för att åka på larm.

Har du något du vill skicka med den som läser den här artikeln på 112-dagen?

1. Mina tips är att man ska tänka efter och söka vård på rätt instans. Ska jag söka på vårdcentral, jourcentral eller akuten eller behöver jag ringa ambulans. Det är viktigt att söka på rätt ställe så att de som verkligen behöver akutvård får tillgång till snabb vård.

2. Och det andra tipset, är du ute och kör och ser en ambulans som kommer körande bakom - ta det lugnt, följ hastighetsbegränsningen och kör åt sidan när du kan.