Foto: Christian Ferm

Liv kan räddas med enkla medel

Att jobba för en ren och säker arbetsmiljö inom räddningstjänsten är ett av Kommunals viktiga uppdrag. Bli medlem du också – så är du med och ser till att fler brandmän och brandbefäl får leva ett långt och friskt liv.

Är luften verkligen fri?

Kommunal jobbar för en säker arbetsmiljö och rätt bemanning inom räddningstjänsten. Läs mer om vad vi gör för dig och få tips på hur du kan vara med och påverka ditt kollektivavtal.

Stoppa cancer!

Det förebyggande arbetet mot cancer behöver i Kommunals arbetsmiljöarbete ha ett fokus på cancerprevention. Trots att WHO har konstaterat att det finns samband mellan vissa cancerformer och yrket som brandman eller brandbefäl så klassas det inte som arbetsskada. Det är dags att flytta fram positionerna.

Rätt bemanning

Kommunal jobbar för att det ska anställas rätt antal brandmän per brandstation och område. Med mer personal blir belastningen mindre och vi säger nej till ensamarbete. Vi vill att man slutar minska på storleken på utryckningsstyrkorna, det leder till stress och ökade risker.

Vi jobbar också för att brandman ska bli en skyddad yrkestitel. Det handlar om att öka tryggheten för både brandmän och allmänhet och höja statusen på yrket.

Värva en kollega och få ett presentkort

Du som redan är medlem är viktig för att vi ska fortsätta att växa och kunna göra skillnad på riktigt. När du värvar din arbetskamrat får du ett presentkort på 200 kronor. Bra va?

Värva en kollega!
Vad gör Kommunal för räddningstjänsten?

Var med och påverka ditt kollektivavtal

2024 förhandlar Kommunal kollektivavtalet för alla heltidsbrandmän och räddningstjänstpersonal i beredskap.

Alla som är medlemmar i Kommunal har möjlighet att lämna in förslag på förändringar i sitt kollektivavtal, så kallade avtalsförslag. Du kan skriva tillsammans med arbetskamrater eller lämna egna förslag till vad som behöver förbättras. Förslagen lämnar du via Mina sidor

Avtalsförslagen diskuteras sedan på ett antal möten, där medlemmar är välkomna att delta för att dela med sig av sina erfarenheter samt diskutera de problem som finns på arbetsplatserna. Inkomna avtalsförslag ligger sedan som grund för diskussion i avtalsdelegationerna, som prioriterar bland alla avtalsförslag.

Vill du lära dig mer om hur processen ser ut från avtalsförslag till färdigt kollektivavtal? Läs mer om hur en avtalsrörelse funkar.

Så skriver du ett avtalsförslag

Att skriva ett avtalsförslag är enkelt – det räcker att svara på frågorna nedan.

• Vad tycker du ska göras?
  • Varför tycker du så?
  • Hur tänker du att det kan genomföras?
  • Är ni fler på arbetsplatsen som tycker som du? Skriv gärna hur många!
  • Yrkanden måste skrivas under med namn och medlemsnummer
  • Sista dag att lämna in yrkanden är 31 augusti 2023

Skicka in ditt avtalsförslag via Mina sidor.

Behöver du hjälp? Kontakta din sektion!

Nyfiken på medlemskap?

Vill du eller någon du känner ha mer info om vad det innebär att vara medlem? Lämna kontaktuppgifter i vårt formulär, så kontaktar vi dig eller personen du vill tipsa och berättar mer om medlemskapet.

Till formuläret!

Håll dig uppdaterad!

Läs mer om vad Kommunal gör för dig och ta del av de senaste nyheterna på vår branschsida för räddningstjänsten.

Har du frågor om dygnsvila?