Du får hjälp med trygghet och stöd på jobbet
Här hittar du information om Kommunal och medlemskapet på lätt svenska.

Vad är Kommunal?
Kommunal är ett av Sveriges största fackförbund. Våra medlemmar jobbar till exempel som bussförare, barnskötare, trädgårdsarbetare, undersköterska eller kock. Kommunal arbetar för att våra medlemmar ska få det bra på jobbet. Bland annat arbetar vi för att du ska få högre lön, bättre arbetstider och en schysst arbetsmiljö.
Vem kan gå med?
Kommunal är för dig som jobbar inom en kommun eller region. Du kan också jobba i kyrkan, i en organisation, på lantbruk eller hos vissa privata företag. Du kan vara med både om du har en fast och en tillfällig anställning, till exempel är vikarie. Även du som studerar kan bli medlem i Kommunal.
Rabatt: två månader för 80 kronor!
Om du blir medlem och väljer att betala din medlemsavgift med autogiro så får du rabatt. I så fall betalar du bara 80 kronor för de första två månaderna. Därefter betalar du en månadsavgift som beror på hur mycket lön du har.

Bli en del av Kommunal
Jag hoppas att du vill vara med i Kommunal, precis som jag. Det är ett fantastiskt fackförbund med över en halv miljon medlemmar. Tillsammans arbetar vi för att få det bättre på jobbet och högre lön. Jag vet att jag är trygg när jag är med i Kommunal. Som medlem kan du vara trygg med att vi hjälper till om det händer dig något på jobbet Och inte minst har Kommunal varit min skola i hur man gör skillnad och vilken styrka vi har tillsammans. Välkommen!
Malin Ragnegård, ordförande för Kommunal
Allt detta får du som är medlem
Hjälp och trygghet på jobbet
Vi på Kommunal kan ditt yrke och din bransch. Om det händer dig något på jobbet så får du hjälp och stöd från våra experter. Du kan även få hjälp av våra jurister om du skulle behöva det.
Koll på lön och semester
Vi vet hur mycket du bör ha i lön. Vi kan också hjälpa dig inför ditt lönesamtal och när du har fått ett nytt jobb. Vi vet också vad som gäller när du ska ha semester.
Försäkringar
När du är medlem i Kommunal ingår bra försäkringar. Du kan spara 417 kronor i månaden på försäkringarna.
Följande försäkringar ingår:
- hemförsäkring
- olycksfallsförsäkring
- inkomstförsäkring
- livförsäkring
- livförsäkring för barn.
Mer pengar kvar
Du sparar pengar genom att vara medlem i Kommunal. Som medlem får du till exempel råd om din lön. Du får också rabatt på friskvård, teknik, resor och nöjen. Du sparar också pengar på de försäkringar som ingår.
Kraft och stöd att påverka politiken
Kommunal arbetar för att alla medlemmar ska få det bättre på jobbet. Vi påverkar arbetsgivare och politiker för att du ska få fler kollegor. Vi vill också att de som jobbar ska få bra och rättvis lön. Dessutom stödjer vi dig om du vill förändra och påverka din arbetsplats.
Lära dig mer
Du kan gå en utbildning hos oss. Då får du lära dig mer om vad du kan göra för att förbättra på jobbet. Om du vill gå en utbildning kan du få pengar för att kunna göra det. Pengarna får du genom ett så kallat stipendium.
Du kan spara flera hundralappar varje månad!
Som medlem ingår flera av livets viktigaste försäkringar från Folksam, som ger dig trygghet både på jobbet och fritiden. I medlemskapet får du också en mängd olika erbjudanden och rabatter på allt från friskvård, teknik och resor till nöjen och upplevelser. Dessutom får du en fullmatad medlemstidning, fördelaktiga medlemslån och rättshjälp vid behov.
Locka en ny medlem
Vi vill gärna att du som redan är medlem i Kommunal lockar andra att gå med. Om du lockar en ny medlem får du ett presentkort som tack för hjälpen! Presentkortet är värt 200 kronor.
Vill du göra mer? Bli ombud!
Om du vill förändra något på din arbetsplats kan du bli ombud. Som ombud uppmärksammar du sådant som inte fungerar eller som kan bli bättre på arbetsplatsen. Sedan berättar du om detta för de som är ansvariga på Kommunal. Här är några exempel:
- Schemat fungerar inte
- Vi behöver arbetsskor
- Vi behöver vara fler som jobbar På riktigt.
Du kan få lägre medlemsavgift!
Om du blir medlem och väljer att betala din medlemsavgift med autogiro så får du rabatt. I så fall betalar du bara 80 kronor för de första två månaderna. Därefter betalar du en månadsavgift som beror på hur mycket lön du har. Läs mer om rabatten.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om Kommunal så kan du ringa till oss. Vårt telefonnummer är 010-442 70 00.
Tillsammans är vi starkare och tryggare
I Kommunal jobbar vi för att du ska få det bra på jobbet, bättre lön och mer trygghet.