Kulturutövare prisades vid kongressen

Fyra medlemmar och tre kulturarbetare fick ta emot priser under kongressens andra dag. Insatser för litteratur, konst, civilkurage, solidaritet och kulturarv belönades.

Kulturpristagarna
Kulturpristagarna fr v Kent Eriksson, Tommy Håkansson, Moa Andersson, Hans Schakonat, Lawen Mohtadi, Malena Ernman och Elizabeth Paller.
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Redan i april meddelade Kommunal att Lawen Mohtadi fått Kommunals stora kulturpris, att Kommunals hedersomnämnande tilldelats Moa Andersson och att Malena Ernman fått det nya priset för civilkurage.Under kongressen var det äntligen dags för dem att få ta emot sina priser.

Konstnären Moa Andersson har tidigare arbetat i hemtjänsten och där inspirerats till de skulpturer av kvinnor och åldrande som gjort henne känd.

- Jag trodde att alla tanter var på ett visst sätt, att de var hemma och bakade bullar allihop. Men det var ju helt fel, alla över 65 är inte likadana, alla är individer. Jag tror det finns en bild av att ålderdomen är tråkig och fylld av problem. Jag ser det som min uppgift att visa alternativ.

Vid prisutdelningen belönades även tre medlemmar för sina kulturinsatser.

Kommunals demokrati- och solidaritetspris tilldelades Elizabeth Paller som sedan många år är aktiv i olika föreningar och organisationer och i solidaritetsrörelsen. Hon har varit drivit flera insamlingar av exempelvis hjälpmedel, datorer och sportartiklar, som sedan skickats till organisationer för unga i bland annat Uruguay, Kuba och Gambia.

- Jag är oerhört glad och hedrad, men jag ser priset som ett kollektivt pris. Det arbete jag gjort sedan jag kom till Sverige hade aldrig varit möjligt att genomföra om vi inte hade varit flera personer och föreningar som arbetat tillsammans.  Priset känns som en bekräftelse att det arbete som vi lagt ner och att solidaritet är viktigt, säger hon.

Just nu arbetar hon med ett projekt för att stödja unga mödrar som är gatubarn i Bolivia, för att se till att de får utbildning och klarar sig ekonomiskt. Läs mer här om Elizabeth Pallers engagemang.

Kulturarv på gård i finnmarken

Kommunals Kämpepris, som fått sitt namn efter författaren Alfred Kämpe, ska gå till en eller flera medlemmar som på olika sätt har bidragit till att bevara eller utveckla ett kulturellt arv. Kent Eriksson och Tommy Håkansson fick det för sitt arbete med att bevara kulturarvet på gården Nystugusi Hoberg, ett 174 år gammalt finnhemman i Ludvika. Där har de bott i snart nio år och restaurerat byggnaderna med varsam hand. De har också röjt fram åkrar och ängar, delvis med hjälp av betesdjur. De djur de valt är också en del av kulturarvet. Allmogeraserna är ättlingar till de djur som gårdar och torp haft under tusentals år, men som slagits ut under modern tid. Priset betyder mycket för de fortsatta renoveringsplanerna.

- Det betyder mycket för oss och för gården att vi får det är priset. Nu kan vi fortsätta renovera i gammal stil, säger Tommy Håkansson

- Det här känns som en bekräftelse på att vi gör något bra, tillägger Kent Eriksson.

Inspirerar andra att delta

Det sista priset som delades ut var Kommunalarnas pris där pristagaren utses av medlemmarna.  Kandidater nominerades och gick sedan vidare till en stor omröstning på webben där alla medlemmar kunde delta. När omröstningen var över hade Hans Schakonat från Falkenberg fått flest röster. Det medlemmarna ville belöna var Hans Schakonats sätt att inspirera andra att spela musik och teater. Det gör han dels i sitt arbete med funktionshindrade och dels utanför jobbet där han spelar gitarr och skriver musik.

Hans Schakonat visste att han var nominerad men blev ändå förvånad över vinsten.

- Jag blev jätteglad. Men jag förstod inte hur stort det var förrän jag kom hit till kongressen och fick vara med om den här prisutdelningen. Det känns fantastiskt! säger han.

Kulturpristagarna har utsetts av Kommunals kulturkommitté som har bestått av medlemmar i Kommunal och professionella kulturutövare. Priserna delades ut under kongressen av Kommunals avgående ordförande Annelie Nordström tillsammans med komikern Özz Nûjen.