Kulturprisvinnaren: ”Jag ser det som ett kollektivt pris”

Elizabeth Paller tog emot demokrati- och solidaritetspriset under Kommunals kongress. Elizabeth Paller är fackligt förtroendevald i Kommunal Stockholms län sektion Väst. Hon fick priset för sitt engagemang i bland annat föreningen LatiCe (Latinamerika i centrum).

– Jag är oerhört glad och hedrad, men jag ser priset som ett kollektivt pris. Det arbete jag gjort sedan jag kom till Sverige hade aldrig varit möjligt att genomföra om vi inte hade varit flera personer och föreningar som arbetat tillsammans. Priset känns som en bekräftelse att det arbete som vi lagt ner och att solidaritet är viktigt, säger hon.

Huvudskyddsombud på heltid

Elizabeth Paller kom till Sverige från Uruguay 1975 som politiskt flykting. Hon började arbeta som vårdbiträde på Söderby sjukhus 1977 och blev medlem i Kommunal. Därefter utbildade hon sig till undersköterska och blev fackligt engagerad. I dag är hon huvudskyddsombud på heltid. Hon har genom åren på sin fritid varit aktiv i många organisationer, föreningar och solidaritetsrörelsen. 2009 var hon med och bildade LatiCe som i Sverige arbetar för att öka medvetenheten om Latinamerika genom att synliggöra folkrörelsernas kamp för erkännande av sina demokratiska rättigheter.
– Jag har alltid engagerat mig mer i de här frågorna än i de politiska frågorna. Jag tror att man måste stötta gräsrotsfolket på plats för att få en förändring. Vårt arbete är horisontellt för att stärka den lokala organisationen. Det handlar inte om att tycka synd om någon, utan att hjälpa utsatta människor och gräsrotsorganisationer så att de kan driva vidare projekten själva, säger hon.

Unga mödrar i Bolivia

Från början riktade LatiCe in sig på att stötta organisationer i Latinamerika ihop med andra föreningar. De senaste åren bland annat med ett projekt i Bolivia där unga mödrar lär sig baka för att på så sätt klara sig ekonomiskt.
– Jag brinner mycket för kvinnors rättigheter i samhället. Att få en yrkesutbildning ger mödrarna en frihet som de inte får som godisförsäljare på gatan där de är väldigt utsatta.
LatiCe har även på senare år stöttat projekt i till exempel Gambia och Kenya. I dag jobbar LatiCe också med det svenska integrationsprojektet ”Fäktning för synskadade” som sponsras av Arvfonden. Projektet  går ut på att lära synskadade att fäktas. Förra året åkte fyra av deltagarna till Portugal för att delta i en internationell tävling för synskadade fäktare.
– Vi ville gå vidare och göra ett Europaprojekt. Vi har bildat en klubb nu och medlemmarna behöver inte vara blinda för att vara med, det går att använda ögonbindel.

Fakta/LatiCe

LatiCe (Latinamerika i centrum) är både en förening och en nättidskrift. All information och alla nyheter finns på både spanska och svenska på hemsidan http://www.latice.org/.