Lawen Mohtadi får Kommunals stora kulturpris

Lawen Mohtadi, journalist, författare och dokumentärfilmare, har utsetts till mottagare av Kommunals stora kulturpris. Kommunals hedersomnämnande tilldelas skulptören och keramikern Moa Andersson. Ett nyinstiftat pris för civilkurage tilldelas operasångerskan och debattören Malena Ernman. Priserna delas ut 1 juni under Kommunals kongress.

Det blir Lawen Mohtadi som får Kommunals stora kulturpris 2016. Priset får hon ta emot vid en prisutdelning under Kommunals kongress. Så här lyder motiveringen:

Lawen Mohtadi tilldelas Kommunals stora kulturpris för sitt arbete som journalist, författare, förläggare och regissör. 2012 gav hon ut boken ”Den dag jag blir fri: en bok om Katarina Taikon”. 2015 kom filmen ”Taikon” i regi av Lawen Mohtadi och Gellert Tamas. Boken och filmen lyfte fram Katarina Taikons banbrytande kamp för romernas mänskliga och sociala rättigheter i Sverige. Hennes arbete hade i hög grad fallit i glömska. Men Lawen Mothadi har återupplivat denna viktiga del av vår historia. Som förläggare har hon sett till att Katarina Taikons verk – inte minst ungdomsböckerna om Katatzi – blivit tillgängliga för en ny generation läsare. Romernas situation i Europa och i Sverige visar att förföljelsen och diskrimineringen inte bara är en historisk företeelse. Lawen Mohtadi har bidragit med en viktig historiebeskrivning som dessvärre har en stor aktualitet även i dag.

Kommunals hedersomnämnande tillfaller Moa Andersson med följande motivering:

Skulptören och keramikern Moa Andersson tilldelas Kommunals hederspris. I sina skulpturer porträtterar hon kvinnor och ger en bild åldrandet. Moa Anderssons konst utmanar många av de bilder av kvinnor som dominerat konsten under århundraden. Genom att ge liv åt tanten återupprättar hon också kvinnan i det offentliga rummet. Moa Andersson har jobbat i äldreomsorgen och inspirerats av de kvinnor hon mötte i sitt arbete. Hon såg starka tanter som levde på sina egna villkor. Det är deras erfarenheter och kroppar hon gör synliga i sin konst. Det är konsthantverk bortom normer och förutfattade meningar. Det är skulpturer gjorda med stor värme och kärlek.  Men det är också en viktig berättelse om människan som är allmängiltig och politisk. Moa Anderssons konst är nyskapande och utmanar fördomar och förutfattade meningar.

Malena Ernman tilldelas ett nytt pris för aktuellt civilkurage för sitt engagemang mot främlingsfientlighet. Motiveringen lyder:

Malena Ernman är en framgångsrik operasångare i Sverige och internationellt. Hon har även vunnit den svenska melodifestivalen och hon har läst Tennyson på Skansen på nyårsafton. Malena Ernman har också visat ett starkt engagemang för utsatta och förtrycka. I en tid när människor flyr från krig och fattigdom har Malena Ernman som offentlig person konsekvent stått upp mot rasism och främlingsfientlighet. Inte minst genom att vara aktiv i sociala medier. Hon är helt enkelt en förebild på den offentliga scenen. Hon har konsekvent försvarat asylrätten och de mänskliga rättigheterna. Men Malena Ernmans engagemang har inte bara stannat vid offentliga uttalanden. Malena och hennes familj har själv lånat ut sitt sommarhus till asylsökande. Malena Ernman är en förebild i såväl ord som handling.

Fakta om priserna

Kommunals stora kulturpris på 150.000 kr samt Kommunals hedersomnämnande på 50 000 kr delas ut till kulturarbetare som skildrat, berikat och förändrat samhället. Priset för civilkurage på 75 000 kr är nyinstiftat.

Kommunals kulturpriser delas ut de år det är kongress och har tidigare gått till bland andra Gabriela Pichler, Mia Skäringer, Helena Bergström, Nisti Stêrk, Virpi Pahkinen och Carl-Einar Häckner.

Kulturpristagarna har utsetts av Kommunals kulturkommitté som består av medlemmar i Kommunal och professionella kulturutövare.

Priserna delas ut under kongressveckan. Då kommer också ytterligare tre kulturpriser att delas ut till medlemmar i Kommunal som utövar kultur på sin fritid eller som en del av sitt arbete.