Foto: Kommunal

Kongress 2022 - Framtidstryggarna

Kongress 2022

Mellan den 31 maj och 3 juni ägde Kommunals kongress 2022 rum på Svenska mässan i Göteborg. Kongressen behandlade över 1500 motioner, vilket var fler än vanligt. På kongressen blev Malin Ragnegård vald till ordförande, Barbro Andersson till vice ordförande, Jessica Leiding till förbundssekreterare och Johan Ingelskog till avtalssekreterare, för en period på tre år.

Kongressen är Kommunals högsta beslutande organ och ombudens uppgift är att dra upp riktlinjer för det framtida fackliga arbetet och välja vilka som ska få förtroendet att sitta i Kommunals förbundsstyrelse och förbundsledning.

Kongressombud

På kongressen deltog 188 kongressombud. De var var valda att representera ungefär 2700 medlemmar vardera. Kongressombuden var medlemmar som hade blivit utsedda i lokala val hösten före kongressen. Det var dessa medlemmar som hade rätt att rösta på kongressen. Fördelningen av ombud berodde på avdelningarnas medlemsantal. Ingen avdelning hade färre än två ombud.

Titta i efterhand

Vi direktsände alla kongressförhandlingar, beslut och tal. Du kan se allting i efterhand. Vill du lyssna på förhandlingarna kring en specifik motion eller ämne, använd sökrutan, när du klickat på länken nedan.

Vill du backa bandet, titta på något igen? Här kan du spola tillbaka.

Områden som kongressen 2022 behandlade

Nedan ser du alla inskickade motioner och rapporter:

• Stadgefrågor
  • Val av förbundsordförande, förbundsledning och förbundsstyrelse.
  • Arbetstidsfrågor
  • Rapport från lönepolitiska utredningen
  • Avtals- och förhandlingsfrågor
  • Arbetsmiljöfrågor
  • Yrkesutbildningsfrågor
  • Studie- och informationsfrågor
  • Pensionsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  • Arbetslöshetsförsäkringsfrågor
  • Organisationsfrågor
  • Jämställdhets- och diskrimineringsfrågor
  • Tidningen Kommunalarbetaren
  • Förbundsadministration och verksamhet
  • Framtidsrapporten
  • Övriga frågor

På kongressen talade även statsminister Magdalena Andersson (S) och LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

Alla motioner och rapporter

Nedan ser du alla inskickade motioner och rapporter, bland annat framtidsplanen. Observera att flera motioner och rapporter delvis blev ändrade, beroende på vilka beslut kongressen fattade. Titta gärna på sändningen i efterhand för att få veta exakt hur besluten blev.