Fackliga kurser och utbildningar i Västerbotten

Här hittar du information om våra fackliga kurser och utbildningar som Kommunal Västerbotten anordnar samt länkar till våra samarbetspartners

Utbildning
Foto: Kommunal

Medlemsutbildning
Vill du lära dig mer om Kommunal och hur du kan påverka på ditt jobb?
Då ska du komma på Kommunals medlemsutbildning, du kan välja att gå antingen digitalt eller fysiskt! Både befintliga och blivande medlemmar välkomnas.
Du får veta mer om medlemskapet, kollektivavtalet, arbetsmiljö - men framför allt om hur du kan påverka genom ditt medlemskap i Kommunal. Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka! För att öka vår möjlighet att påverka och till exempel kunna förändra våra scheman och villkor ännu mer i framtiden, är det viktigt att vi blir fler.
Aktuella datum och anmälan hittar du här. Hoppas vi ses!

Grundkurs för arbetsplatsombud
Detta är en funktionsutbildning som vänder sig till dig som nyvalt arbetsplatsombud. Grundutbildningen för arbetsplatsombud är lika oavsett var i Kommunal eller var i landet som utbildningen sker. Då utbildningen sker vid två tillfällen, totalt åtta dagar, kommer du mellan tillfällena träffa erfarna sektionsföreträdare som kommer hjälpa dig att växa in i uppdraget.

Sektionsföreträdarutbildning för dig med ett förtroendeuppdrag
Utbildningarna riktar sig till dig med ett sektionsuppdrag inom Kommunal Västerbotten. Kanske sitter du i en styrelse eller är ansvarig på sektionen för arbetsplatsombuden.

Kontakta din sektion för mer information.

Din sektions kontaktuppgifter hittar du här

ABF, LO och folkhögskolor.
Det finns även kurser som inte Kommunal anordnar själv. Nedan hittar du länkar till kurser och cirklar som LO, ABF ,Medlefors och fler anordnar.

Cirkel rabatt hos ABF
Som medlem ersätter Kommunal dig med upp till 800: - en gång per år om du går en studiecirkel hos ABF. Som medlem i Kommunal anmäler du dig enklast till en cirkel via din sektion. Då du anmäler dig via sektionen slipper du som medlem ligga ute med pengar då ABF fakturerar Kommunal. Men givetvis kan du betala avgiften och gå med kvittot till din sektion i efterhand.

LO kurser

ABF studiecirklar och kurser

Medlefors utbildningscenter

Runö folkhögskola

Sunderby folkhögskola

Till dig som anordnar en aktivitet – förtroendevald eller anställd
Checklista för att förebygga sexuella trakasserier eller kränkningar

Förhållningssätt för att förebygga sexuella trakasserier

Behöver du en blankett om ledighetsansökan? Här finns det en.