Vi möter ett nytt år. Med hoppfullhet väntar oss ett oanvänt år, helt öppet för var och en av oss att göra det bästa av.

Klockorna ringer inte bara för något nytt utan även för det år som just har passerat. Ett år med många minnen och lärdomar att ta tillvara. Livet går och ett ögonblick kommer aldrig mer igen. Därför är det så viktigt att vi när vi harmöjlighet fångar varje stund och att vi i varje händelse finner något som är värt att minnas i framtiden.

Med hoppfullhet väntar oss ett oanvänt år
Alvaret på Öland. Foto: Mahlin Bergman
Foto: Kommunal

Kommunal har på många sätt haft ett framgångsrikt 2023. Vi lyckades nå flera viktiga mål för alla oss medlemmar. Bland annat högre löner, ökade möjligheter till utbildning och kompetensutveckling samt förbättrad arbetsmiljö. Vi växer som förening och tack vare det stärker vi organisationsgraden och genom det ökar vår möjlighet till att få igenom ännu fler förbättringar lokalt, regionalt och centrat.

Kommunal fortsätter envist och oförtrutet att arbeta för att förbättra villkoren för medlemmarna. Vi kommer aldrig sluta kämpa, något som vi verkligen har bevisat under årets avtalsrörelse där vi förhandlat ca 45 centrala avtal. Ett av Kommunals viktigaste mål under avtalsrörelsen 2023 var att få till löneökningar till alla medlemmar, där de som har minst får mest, och det kommer förbli en av våra hjärtefrågor.

Men vi har också mött motstånd. Inte minst av arbetsgivarsidan under årets intensiva avtalsrörelse. Men tack vare vår gemensamma styrka i LO fick vi igenom våra krav även vid de tillfällen vi tvingades varsla under året. Tillsammans är vi starka!

Ett annat exempel på motstånd är den av regeringen föreslagna anmälningsplikten, eller som vi kallar den; angiverilagen. Vi medlemmar i Kommunal säger NEJ till anmälningsplikten, och kräver att regeringen på allvar i stället prioriterar välfärdens uppdrag. Sverige ska vara ett land som står upp för människors rättigheter, och det här förslaget går tvärt emot allt vi tror på. Detta kommer vi aldrig acceptera.

Sen har vi karensavdraget. Ännu har vi inte fått se något avskaffande av denna oerhört orättvisa straffavgift. Kommunal kommer fortsätta driva frågan om att karensen ska avskaffas för alla, precis som det ser ut i våra grannländer. Vi ska inte ha ett system där välfärdsarbetare som blir sjuka straffas ekonomiskt!

Vad kan vi då förvänta oss av 2024?

Avtalsrörelsen fortsätter. Kommunal har presenterat avtalskraven inför förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalet går ut den 31 mars 2024. Vi ställer följande krav:

Ordning och reda kring löner.

Hållbara arbetstider.

Förbättringar i reglerna kring dygnsvila

Här kan du läsa mer: Kommunals krav mot SKR och Sobona i förhandlingarna 2024 | Kommunal

Och jag vill också nämna konflikten om kollektivavtal med Tesla. Här visar vi tydligt vår ståndpunkt i vårt stöd för IF Metalls strävan att teckna kollektivavtal. Det är självklart för Kommunal att stötta IF Metalls krav på kollektivavtal. De anställda på Tesla har Kommunals stöd i ryggen, och det visar vi bland annat genom att varsla om sympatiåtgärder, som träder i kraft redan om ett par dagar (den 2 januari). Varslet gäller hämtning av hushållsavfall och arbetet sätts i blockad på två av Teslas verksamheter.

Vår förening kommer möta nya utmaningar 2024. Men jag vet att vi är redo för dessa utmaningar. Vi har redan visat att vi kan lyckas genom vår fackliga styrka, att komma samman och lösa svåra problem.

Personligen ser jag fram emot ett intensivt och fartfyllt 2024 tillsammans med alla medlemmar, förtroendevalda och anställda. Jag ser fram emot att möta er på arbetsplatser, medlemsmöten och utbildningar. Låt oss tillsammans skapa ett 2024 som är ännu bättre än 2023.

Gott nytt år! ✨