Värvande samtal: Medlemskap i Kommunal ger trygghet, koll och utveckling

Man kan bli helt överväldigad av alla bra grejer som följer med i ett medlemskap i Kommunal. Och det kan vara extra svårt att sålla bland godbitarna, när man pratar medlemskap med en potentiell medlem. Med medlemskapet följer försäkringar, stöd, kompetensutveckling, jobbsök via Trampolin, kollektivavtal, rättigheter med mera… Här kommer därför lite tips på hur du kan tänka när du pratar medlemskap i Kommunal.

Värvningstips
Foto: Kommunal

Det är schysst att informera om vad ett medlemskap i Kommunal innebär

Ja, du kan faktiskt göra andra väldigt glada med ett medlemskap i Kommunal. Både av innehållet och av själva frågan om att gå med. För en vanlig anledning till att man inte är medlem är helt enkelt att ingen ställt frågan. Glöm inte att ge alla chansen att gå med. Det är schysst.

Här är några tillfällen där ett medlemskap hade varit bra:

  • ”Jag hade velat veta att jag haft rätt till löneutveckling, även de år jag var timanställd! Det hade Kommunal kunnat hjälpa mig med om jag varit medlem.”
  • ”Det hade varit toppen om jag varit medlem i Kommunal redan förra sommaren. Vår familj hade sparat flera tusen kronor med medlemsrabatterna som Kommunals medlemskort ger.”
  • ”Åh, jag önskar att jag hade varit medlem då jag välte så illa med cykeln på väg hem från gymmet! Då hade fritidsförsäkringen som ingår i medlemskapet gjort att jag fått ersättning för mitt skadade knä.”

Allt detta och mycket mer får man genom ett medlemskap i Kommunal. Så, dela med dig av alla fina fördelar med Kommunal. Det kommer att uppskattas!

Värva en kollega och få ett presentkort

När vi är många kan vi göra mer. Du som redan är medlem är viktig för att vi ska fortsätta att växa och kunna göra skillnad på riktigt. Just nu får du ett presentkort på 200 kronor när du värvar en arbetskamrat. Bra va?

Värva en kollega!

Vem ska jag börja prata med, då?

Om det känns nytt och svårt att prata medlemskap, så är det enklast att börja prata med dem som redan är lite intresserade. De som har ställt frågor om facket och om olika frågor som berör arbetsplatsen. Det är ett bra sätt att komma igång.

Ett annat sätt är att fundera kring vilka behov som kan finnas just nu på arbetsplatsen:

  • Är många till exempel anställda på deltid, men skulle önska en heltidsanställning?
  • Är det många vikarier och ”timmisar” på arbetsplatsen, har de frågor om vad som gäller och har de fått frågan om medlemskap?
  • Är det mycket diskussioner om scheman och arbetstider?
  • Saknar ni arbetskläder och arbetsskor?

En analys av vad som pågår på arbetsplatsen kan ge dig en bra idé om vem som behöver Kommunal lite extra just nu.

Men hur inleder man samtalet?

Enkelt! Börja med att lyssna: Vem är det du pratar med? Vad är intressant och relevant för just hen?

Att hemförsäkring ingår i medlemskapet, det är nog intressant för alla. Men säg att man är timanställd, vad är viktigast då? Antagligen vill man få veta när man har rätt att bli fast anställd. Och att inkomstförsäkring ingår om man också blir medlem i a-kassan.

Kanske vill manskaffa barn och har ett fysiskt krävande arbete. Då är information om graviditet och föräldraskap i kombination med jobb väldigt givande.

Det kanske är dags för lönesamtal på arbetsplatsen? Tipsa då om hur Kommunals expertråd maxar lönesamtalet. Du kan också informera om hur kollektivavtalet ser ut.

Kort sagt: berätta om det som verkar intressantast för just den du pratar med.

Ett bonustips:

Be dina kollegor som är medlemmar att nämna någon fördel de haft av medlemskapet - på just er arbetsplats. Det kan finnas fördelar som varit extra relevanta för just er, och som du kan informera potentiella medlemmar om.

Hur beskriver jag medlemskapet?

Stanna upp och tänk tillbaka: Hur blev jag medlem? Vad gjorde mig intresserad av medlemskapet från första början?

Ta fram den känslan och de minnena. Dela med dig av din egen upplevelse, så har du kommit en bra bit på vägen i hur du kan beskriva medlemskapet. Tänk också på att inte använda interna fackord och förkortningar. Du vill ju bli förstådd och inkludera den du pratar med.

Men vi erbjuder ju så väldigt många olika saker – visst måste jag kunna och veta allt?

Nej då, du behöver verkligen inte vara expert på allt. Det är inte möjligt att ha allt i huvudet. Det du inte har svar på, kan du ta hjälp med (här hittar du samlad information om vad som ingår i medlemskapet). Och det är inte alls fel att be att få återkomma med information. Tvärtom, att du tar dig tid att ta reda på vad som gäller och sedan återkommer – det är riktig omtanke och engagemang.

Hjälp till att fylla i ansökan om medlemskap

I den stressade värld vi alla lever i, kan det vara rätt skönt att i lugn och ro tillsammans fylla i medlemsansökan. Om något känns oklart i ansökan, så kan ni lösa det där och då. Faktum är att det oftast är roligast att göra saker tillsammans. Självklart får man respektera om någon vill sköta ansökan själv, men man kan alltid börja med att fråga om hjälp önskas.

Kategorier

Dela sidan