Hoppa över menyn och gå direkt till innehållet
Anpassa

You are here

Hur går ett utträde till?

Hur gör jag när jag vill avsluta mitt medlemskap i Kommunal?

Om du vill avsluta medlemskapet i Kommunal, ber vi dig ringa oss på nummer 010-442 70 00.

I ett samtal kan vi vara säkra på att ge dig viktig information om dina Folksam-försäkringar och se till att du får rätt uppsägningstid och utträdesorsak.

Efter samtalet skickar vi en utträdesblankett till dig, antingen digitalt eller hem i brevlådan. Blanketten fyller du i och returnerar till oss. Vi hanterar ditt utträde när vi mottagit din ifyllda utträdesblankett.

Vad händer efter att ni hanterat min utträdesblankett?

  1. Utträdet registreras tidigast per den sista i den månad vi mottagit din utträdesblankett. Arbetar du kvar inom Kommunals verksamhetsområde är det 3 hela kalendermånaders uppsägningstid på medlemskapet.
  2. Vid begäran om utträde ur förbundet med 3 månaders uppsägningstid skickas en bekräftelse till dig när utträdet är registrerat, med information om utträdesdatum.
  3. Under utträdestiden betalar du medlemsavgiften på samma sätt som tidigare (autogiro, löneavdrag eller pappersavier).
  4. När alla avgifter är betalda avslutas medlemskapet och ett medlemsintyg skickas till dig.
  5. Har du endast begärt utträde ur Kommunals fackförbund kommer a-kassemedlemskapet att flyttas över till den Enskilda a-kassan så snart avgifterna är betalda och förbundsmedlemskapet har avslutats.

Kan man ångra sin begäran om utträde?

Man kan ångra sig så länge medlemskapet inte är avslutat. Medlemskapet avslutas först när utträdesdatum är passerat och alla avgifter är betalda.

Om man blir medlem igen efter att utträdestiden löpt ut, har det konsekvens för vilken hjälp man kan få?

Så snart man är medlem igen går det att få hjälp från dag 1.