Svårt att nå Kommunal via telefon

Just nu kommer inte alla samtal till oss fram. Felet ligger hos extern leverantör, som felsöker just nu.

Jag går i pension, hur avslutar jag mitt medlemskap?

Ett medlemskap i fackföreningen Kommunal löper på som vanligt, fram tills månaden innan man fyller 67 år. Då avslutas medlemskapet automatiskt.

OBS! För medlemskapet i Kommunals a-kassa gäller andra regler. A-kassan avslutar automatiskt ditt medlemskap månaden innan du fyller 65 år. Läs mer om vad som gäller för a-kassan.

För dig som går i pension innan du fyller 67 år

Du som vill gå i pension tidigare än vid 67 års ålder behöver höra av dig till oss skriftligt, via brev eller e-post, för att avsluta ditt medlemskap. Läs mer om hur du begär ett utträde.

Du som närmar dig 65 år kommer, månaden innan du fyller 65 år, få ett brev hemskickat som informerar om ovanstående.

För dig som går i pension från du fyller 67 år

Eftersom medlemskapet avslutas automatiskt när du fyller 67 år, så behöver du inte göra någonting alls. Du får hem ett beslutsbrev via post om det avslutade medlemskapet.

Som pensionär kan du gå med i SKPF

Som pensionär kan du gå med i SKPF - Svenska Kommunalpensionärernas förbund, där du kan resa, umgås och utvecklas tillsammans med gamla och nya vänner. Du får också tillgång till ett starkt försäkringsskydd och förmånliga rabatter. Som medlem bidrar du även till SKPF:s intressepolitiska arbete för Sveriges pensionärer. Läs mer om SKPF.