Vad gäller om jag blir uppsagd?

Är du orolig för att bli uppsagd från jobbet? Har arbetsgivaren antytt att det kan bli aktuellt? Är du redan uppsagd och undrar vilken uppsägningstid som gäller för dig?

För att en arbetsgivare ska kunna avsluta din fasta anställning, så krävs att arbetsgivaren har saklig grund för uppsägningen. Med andra ord, att det finns giltiga skäl.

Vad räknas som saklig grund för uppsägning?

Det kan handla om arbetsbrist vilket betyder att arbetsgivaren av någon anledning drar ner på antalet tjänster eller att verksamheten upphör.

Det kan också vara personliga skäl eller avsked. Detta brukar kallas att man "får sparken". I båda fallen krävs att det finns skäl som kan kopplas till dig som person. Vid uppsägning av personliga skäl får man arbeta sin uppsägningstid, vid avsked avslutas anställningen i stort sett omedelbart. För att en arbetsgivare ska kunna säga upp en person av personliga skäl så krävs det väldigt goda grunder. För avsked krävs ännu starkare skäl.

Vad måste arbetsgivaren göra vid uppsägning av personliga skäl eller avsked? Arbetsgivaren ska som ett första steg meddela dig detta skriftligt (varsel). Det händer ändå ibland att arbetsgivaren avslutar anställningen utan att meddela dig detta innan.

Om du har blivit varslad eller meddelad om direkt avsked, så ska du omedelbart kontakta Kommunal (eller den fackförening du är medlem i). Det är väldigt bråttom, eftersom tidsfristerna är mycket korta. Kontakta i första hand din sektion. Du kan också kontakta Kommunal Direkt.

Uppsägningstiden varierar beroende på kollektivavtal och hur länge du har arbetat hos arbetsgivaren.