Tips inför lönesamtalet

Dags för det årliga lönesamtalet? Med Kommunals checklista kommer du väl rustad och ökar dina chanser att påverka din nya lön.

Två kvinnor som pratar med varann på ett kontor.
Foto: Kommunal
  • Kollektivavtal, löneavtal och lönekriterier

Börja med att kolla upp kollektivavtalet och vilka kriterier som gäller för din lön. Ta reda på vad som står om semester, pension och försäkringar. Om det inte finns något arbetsplatsombud hos er, eller om det inte finns något kollektivavtal, kan du alltid kontakta Kommunal för hjälp och vägledning.

Kolla även upp vilka lönekriterier som gäller enligt ditt kollektivavtal och på din arbetsplats. De kan vara en del av kollektivavtalet eller finnas i ett separat dokument.

• Prata med kollegor och facket

Ett bra sätt att få en uppfattning om lönenivån på din arbetsplats är att prata med kollegor. Då kan du även få värdefulla tips inför lönesamtalet. Du kan också ta kontakt med ditt arbetsplatsombud.

• Summera dina prestationer

Skriv ner vad du har åstadkommit under året. Har du haft ett medarbetarsamtal (utvecklingssamtal) det senaste året? Vad diskuterades då mellan dig och din chef?

Förhoppningsvis har du en individuell utvecklingsplan där du och din chef har formulerat mål för att nå en högre lön. Använd den som underlag under lönesamtalet. Om du inte har en utvecklingsplan ännu är det något att ta upp under nästa utvecklingssamtal

Har du gått en utbildning eller fått nya arbetsuppgifter kan det vara läge för ett nytt lönesamtal. Kommunal kan stötta dig i detta. Tänk på att alla kompetenser inte behöver finnas på papper. Även om du inte har gått en formell utbildning kanske du har skaffat dig samma erfarenhet på andra sätt genom jobbet.

• Validering ökar chansen till högre lön

Yrkesvalidering är en process för att få din kompetens dokumenterad och formellt erkänd.  Det är värdefullt för både dig och din arbetsgivare. Du får möjlighet att få dina kunskaper och färdigheter dokumenterade samtidigt som du får nya arbetsmöjligheter och karriärvägar på jobbet. Det kan också leda till högre lön och fler jobbmöjligheter.  Har du blivit validerad det senaste året? Ta upp det på lönesamtalet.

• Förbered innan – utvärdera efter

Att förbereda sig genom att öva på vad du vill framföra under samtalet kan vara till stor hjälp. Ta hjälp av en vän eller kollega.

Oavsett hur det har gått är det bra att ta några minuter efter mötet och känna efter. Fick du säga det du ville? Lyssnade chefen? Att följa upp är bra både för att utvärdera och för att ta med sig erfarenheter till nästa lönesamtal.

Är du osäker gällande din nya lön, kan du prata med oss på Kommunal. Vi tar reda på om allt har gått rätt till. Arbetsgivaren sätter din slutliga lön, men märker du att lönen har stått still länge bör en handlingsplan tas fram. Kontakta ditt arbetsplatsombud eller din sektion för att få hjälp.

• Är du inte nöjd med lönen - byt jobb!

Ibland kan det vara värt att kolla upp nya alternativ. Det är oftast ett väldigt effektivt sätt att få upp lönen. Kom ihåg att lämna löneanspråk när du söker nytt jobb. Att berätta vilket lönespann du vill ligga inom, ökar dina chanser att få upp lönen. Nöj dig inte bara med chefens besked – sätt en egen nivå som matchar lönerna inom ditt yrke.

Fler lönetips från Kommunal

Vad är egentligen en rimlig lön? Hur blir du bättre på att löneförhandla? Dessa är några av de vanligaste frågorna som medlemmar hör av sig om till Kommunal Direkt. Svaren får du i videon nedan!

Fråga Kommunal Direkt | Nu snackar vi lön!

Kommunal hjälper dig

Ta kontakt med rådgivarna på Kommunal Direkt om du undrar något. Du kan även prata med din sektion eller ditt arbetsplatsombud.