Vad ska finnas med i ett anställningsbevis eller anställningsavtal?

Så fort du blivit lovad ett jobb ska du se till att få ett anställningsbevis, eller anställningsavtal som det också kallas. Det är en trygghet för dig att ni tydligt skriver ner till exempel vad du ska göra, arbetstider och lön.

Senast en månad efter att du börjat jobba ska du ha fått anställningbevis – det har du laglig rätt till.

Anställningsbeviset ska innehålla det här:

  • Ditt namn och personnummer
  • Arbetsgivarens namn, adress och organisationsnummer
  • Dina arbetsuppgifter
  • Eventuella avdrag för till exempel kost eller logi
  • Uppsägningstid
  • Anställningsform
  • Start- och slutdatum (om din anställning är tidsbegränsad)
  • Arbetstid – hur länge ska du jobba per dag eller vecka?
  • Din rätt till betald semester alternativt semesterersättning
  • Ersättning för övertid och obekväm arbetstid
  • Din lön
  • Vilket kollektivavtal som gäller

Dela sidan

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar