Skärholmen

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal Skärholmen är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Sektionen består av anställda hos Stockholm stad och hos privata arbetsgivare inom gröna sektorn som golf, jordbruk, djursjukvård, odling och hästbranschen, eller inom teknik, skorstensfejarbranschen, Svenska kyrkan samt trossamfunden inom Stockholms län. Många av våra drygt 5 900 medlemmar arbetar hos Stockholm stad inom vård och omsorg i förvaltningarna Södermalm, Skärholmen, Hägersten-Älvsjö, äldreförvaltningen, socialförvaltningen, serviceförvaltningen och kyrkogårdsförvaltningen.

Mer information om nästa medlemmöte den 9 september.

Regionala ombud för privatanställda (RFO)

Om du arbetar hos en privat arbetsgivare, till exempel inom gröna sektorn, som golf, jordbruk, djursjukvård, odling och hästbranschen, eller inom teknik, skorstensfejarbranschen, Svenska kyrkan samt trossamfunden, ska du vända dig till regionala teamet.

Medlemsservice

Till vår sektionsexpedition kan du vända dig med frågor om ditt medlemskap och avgiftsfrågor, samt allmänfackliga frågor gällande till exempel löner, semester, lagar och avtal med mera. Hit kan du också vända dig med frågor om fackliga studier.

Förhandlingsteam

Är du anställd i en förvaltning i Stockholms stad tillhör du en av våra förhandlingsorganisationer. Alla arbetsplatser tillhör någon av våra förhandlingsteam Skärholmen, Hägersten-ÄlvsjöInnerstaden eller kyrkogårdsförvaltningen. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare. Inom sitt område samordnar och stödjer förhandlingsorganisationen sina arbetsplatsombud i kontakten med arbetsgivaren.

Arbetsplatsombuden

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är utsedda av sina arbetskamrater och valda av sektionsstyrelsen, de ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön. Vi håller regelbundna möten för arbetsplatsombuden.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen är ytterst ansvarig för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan och budget. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas. Ordförande i sektionen är Marika Eriksson.

Valberedningen

Valberedningen har en central roll i sektionen. Att sitta i valberedningen är ett viktigt förtroendeuppdrag. Valberedningen väljs av medlemmarna på sektionens årsmöte (eller vid behov annat medlemsmöte). På årsmötet beslutas även mandatperioden.

Besöksadress:
Bredholmsgatan 3, plan 4
12748 SKÄRHOLMEN
Karta
Postadress:
12726 SKÄRHOLMEN
Öppettider:
Måndagar 8.30-16.00. Lunchstängt 11.45-12.30 Övrig tid: Telefonsvarare samt Kommunal Direkt 010-442 70 00. Vi har inte öppet för besök nu under Coronapandemin.
Telefon:
Ordförande:
Marika Eriksson

Våra nyheter

Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.
Jessica Leiding, Kommunal Stockholms läns ordförande, och ombudsmannen Pernilla Westerberg.

Kommunal Stockholms läns representantskap 28 november

Kommunal Stockholms län höll sitt höstrepresentamtskap lördagen den 28 november. Mötet utsåg hedermedlemskap, delade ut kulturstipendium, behandlade motioner och antog ett uttalande.
Linda Pettersson, regionalt skyddsombud.

Skyddsombud ser en tuffare coronasituation på förskolorna

Under hösten har pandemin tagit ordentlig fart på förskolorna i Region Stockholm och nu har väldigt få av dem inte haft något covidfall. "Vi hade inte så många fall i våras. Men nu är många förskolor i läget att de inte vet om de ska stänga eller inte", säger Linda Pettersson, regionalt skyddsombud för Kommunal Stockholms län.