Botkyrka Salem

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Sektion Botkyrka/Salem består av anställda inom Botkyrka och Salems kommuner samt privatanställda inom vård och omsorg på södra sidan av Stockholm.

På sektionsnivå arbetar vi med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Vi hjälper också till med till exempel rehabiliteringsärenden och enskilda personärenden. Facklig utbildning till medlemmar och arbetsplatsombud är också en viktig del av vårt arbete.

Telefontider på sektionen

Telefon: 010-442 90 06
(Lunch mellan 12:00-13:00, gäller alla dagar)
Måndagar: 13:00-16:00
Tisdagar: 08:30-12:00
Onsdagar: 8:30-12:00
Torsdagar: 8:30-16:00
Fredagar: 8:30-12:00

Förhandlingsteam

Vi har förhandlingsteam dit du kan vända dig om du har frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor, med mera.

Medlemsmöten

Medlemsmöten är också en viktig uppgift. Vi har tre medlemsmöten per år, där kan du som medlem vara med och påverka den fackliga verksamheten. Vi har även andra former av medlemsmöten, det kan vara yrkesträffar, ombudsmöten eller rena informationsträffar.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen har det övergripande ansvaret för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Medlemsbrev

Sektionens ordförande Selda Elcim skriver ett månadsbrev med information kring vad som händer i sektionen. Det kan du läsa här.

Besöksadress:
Fittjavägen 23
14553 NORSBORG
Karta
Postadress:
Fittjavägen 23
14553 NORSBORG
Öppettider:
Telefontider:Måndag13.00-16.00Tisdag 8.30-12.00 Onsdag: 8:30-12:00 Torsdag 8.30-16:00 Fredag 8.30-12.00 Lunchstängt 12.00-13.00
Telefon:
Ordförande:
Alexander Lövkvist Trapp

Våra nyheter

Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.
"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.
Jessica Leiding, Kommunal Stockholms läns ordförande, och ombudsmannen Pernilla Westerberg.

Kommunal Stockholms läns representantskap 28 november

Kommunal Stockholms län höll sitt höstrepresentamtskap lördagen den 28 november. Mötet utsåg hedermedlemskap, delade ut kulturstipendium, behandlade motioner och antog ett uttalande.
Linda Pettersson, regionalt skyddsombud.

Skyddsombud ser en tuffare coronasituation på förskolorna

Under hösten har pandemin tagit ordentlig fart på förskolorna i Region Stockholm och nu har väldigt få av dem inte haft något covidfall. "Vi hade inte så många fall i våras. Men nu är många förskolor i läget att de inte vet om de ska stänga eller inte", säger Linda Pettersson, regionalt skyddsombud för Kommunal Stockholms län.