Arbetslös

Din anställning kanske snart tar slut. Arbetsgivaren kanske vill säga upp dig och hävdar att det är arbetsbrist. Du kanske har gjort något som arbetsgivaren tycker är fel och därför fått veta att du ”måste sluta”.

Kvinna tittar på papper.
Foto: Jens Lindström.

Oavsett vad som är anledningen till att just du riskerar att förlora ditt jobb så är det några saker du absolut måste försäkra dig om.

Går uppsägningen rätt till? Du som är medlem i Kommunal kan få hjälp att kolla alla detaljer. Kontakta den sektion du tillhör.

Första dagen du är arbetslös måste du gå till Arbetsförmedlingen och anmäla dig som arbetssökande. Det är ett krav från a-kassan.

Rätt till a-kassa?

Om du är medlem i Kommunals a-kassa eller en annan a-kassa kan du ha rätt till arbetslöshetsersättning om du uppfyller villkoren för ersättningen.

Inkomstförsäkring ingår i ditt medlemskap!

Du som är medlem i Kommunal har en inkomstförsäkring hos Folksam.

Bli medlem i Kommunal

Du måste ha rätt till a-kassa för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen. Du måste dessutom vara öppet arbetslös, vilket betyder att du inte kan få pengar från inkomstförsäkringen om du deltar i något program hos Arbetsförmedlingen.

Du kan ha rätt till stöd och hjälp från ett omställningsavtal

Den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist kan genom omställningsavtalet få hjälp på olika sätt. Omställningen innebär stöd och hjälp till ett nytt arbete och är ett komplement till Arbetsförmedlingens insatser. Avtalet ger också ekonomisk trygghet i omställningen från ett arbete till ett annat. Syftet med omställningsavtalet är att du ska slippa bli arbetslös.

Är du anställd i en kommun, region (kollektivavtalet med Sveriges kommuner och regioner, SKR) eller ett Pacta-företag omfattas du genom kollektivavtalet av omställningsavtalet KOM-KL.

Är du privatanställd? Då måste det företag du arbetar för behöver ha ett kollektivavtal eller hängavtal inom Svenskt näringslivs och LO:s avtalsområde.

• Du kan få omställningsstöd från Trygghetsfonden TSL i dessa olika situationer:
  • Du har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.
  • Du har kommit överens med din arbetsgivare om att lämna anställningen på grund av arbetsbrist.
  • Du har blivit uppsagd av personliga skäl (sjukdom).
  • Du har kommit överens med din arbetsgivare om att lämna anställningen av personliga skäl (sjukdom).
  • Du har haft en tidsbegränsad anställning som löpt ut efter den 1 oktober 2022.

För att kunna få stödet behöver du även ha arbetat i genomsnitt minst 16 timmar per vecka under en kalendermånad i minst 12 månader av de senaste 24 månaderna och vara yngre än 65 år.

Mer om villkor och ansökan hos TSL

Rätt att dra av kostnader för att söka nytt arbete

Om du är arbetslös och har fått arbetslöshetsersättning från svensk a-kassa, eller aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning från Försäkringskassan med motsvarande krav på att aktivt söka arbete, har du rätt till avdrag i din deklaration för vissa kostnader som du har haft i samband med att du sökt jobb.

Skatteverket om avdrag i deklarationen