Vi vet att styrka bygger vi genom att arbeta tillsammans

Ensam är inte stark, vi vet att styrka bygger vi genom att arbeta tillsammans. I Haninge har Kommunal och Socialdemokraterna kommit överens om följande punkter inför valet 2022.

Alla fackförbunds arbete bygger på samma grund: Arbetskamrater går ihop för att stärka sin position. Detsamma gäller även mellan politik och fackförbund. Arbetarrörelsens två över sekellånga ben. Vi kommer alltid ha gemensamma intressen och värdegrund. Tillsammans utgör vi ryggraden i den välfärd som får Sverige att fungera.

Kommunal samlar sina medlemmars intresse och är en aktad motpart i kommunen som företräder, samverkar och förhandlar med kommunen som arbetsgivare. Socialdemokraterna vill å sin sida säkerställa att kommunen utvecklar sin arbetsgivarroll på ett sådant sätt att det förstärker arbetet för att vara en attraktiv arbetsgivare.

Valet 2022 handlar om framtiden. Att investera i välfärden är att investera i framtiden, en tryggare framtid. Skattepengar ska gå till det de är avsedda för och välfärdens yrkesskickliga arbetare måste få möjlighet att göra sitt jobb. De måste få tiden och pengarna att räcka till, de har rätt till fler arbetskamrater med rätt kompetens och bättre arbetsvillkor.

Den 11 september är det val. Då avgörs vilken riktning Sverige och Haninge ska ta.

I valet 2022 driver vi följande frågor tillsammans:

• Trygga jobb. Ordning och reda på arbetsplatsen är nödvändigt för såväl medarbetare som för kvalitén i välfärden. Tillsvidareanställningar på heltid ska vara norm och timanställningar kan ersättas med månadsanställningar, även om det också ska finnas utrymme för studenter att jobba extra inom kommunala verksamheter.
  • Återta den demokratiska kontrollen över välfärden. Resurserna ska gå till fler arbetskamrater, bättre arbetsmiljö och bättre löner – inte övervinster och stora aktieutdelningar. Vi vill till exempel se fler medarbetare i förskolan för att minska antalet barn per pedagog.
  • Fungerande arbetskläder från topp till tå är både en fråga om en bra arbetsmiljö och ett sätt att visa stolthet över vår offentliga verksamhet. Medarbetare i våra välfärdsyrken ska kunna ha tillgång till bra och enhetliga arbetskläder. Det handlar om allt från medarbetare inom äldreomsorgen och förskolan till fritidsledare på våra gårdar, personlig assistans, stödassistenter inom LSS.
  • Fortsatt utveckling av det arbetsplatsnära samverkansarbetet.Inom exempelvis äldreomsorgen har ett arbete påbörjats för att komma tillrätta med bemanning och planering av schema inom kommunens vård- och omsorgsboenden så att de längre passen kan tas bort. Vi vill säkerställa en god arbetsmiljö och en hög grad av påverkan samtidigt som de äldres behov är i fokus. Genom god planering och goda relationer kan medarbetarna vara med delaktiga i verksamhetsutvecklingen samtidigt som kommunen på ett bättre sätt kan dra nytta av medarbetarnas kompetens. Det skapar sammantaget bättre förutsättningar för en god arbetsmiljö.
  • Säkra den långsiktiga rekryteringen av nya medarbetare i välfärden. En möjlighet som bör undersökas är att kunna erbjuda extrajobb för gymnasieelever som till exempel läser på vård- och omsorgscollege eller barn- och fritidsprogrammet. Det kan handla om arbeten inom både äldreomsorgen, gruppboenden och andra arbeten där det är möjligt med extrajobb. Efter avslutad utbildning bör kommunen dessutom kunna erbjuda dessa ungdomar sin första tillsvidareanställning på heltid.

Meeri Wasberg, gruppledare för Socialdemokraterna i Haninge

Alexandra Eldstål, sektionsordförande för Kommunal sektion Sydost