Vi demonstrerar för den feministiska revolutionen i Iran

Nu pågår en feministisk revolution i Iran. Unga kvinnor kastar de påtvingade slöjorna och klipper håret för att visa sitt ursinne över regimens mord på Jina (Mahsa) Amini.

Jina Mahsa Amini.
Foto: Kommunal

Skolflickor, studenter, unga män, lärare, oljearbetare – en växande massa manifesterar sin solidaritet och sin vrede. Många av de unga som protesterar har föräldrar som sitter i regimens fängelser för att de kämpat för fackliga och samhälleliga rättigheter. De vågar sina liv när de står upp mot förtryckarna, som brutalt slår tillbaka med massarresteringar, misshandel och framtvingade bekännelser. Regimen tvekade inte att mörda 16-åringarna Nika Shakarami och Sarina Esmailzadeh för att de hade modet att kräva sina mänskliga rättigheter.

På torsdag kl. 17.00 på Norrmalmstorg visar vi vår solidaritet med Irans folk.

Kvinnors rättigheter är mänskliga rättigheter.
Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter.
Kvinna, liv, frihet!

Anmäl att du kommer och dela gärna eventet på Facebook som du hittar här: Stöd den feministiska revolutionen i Iran.