Utdelning av Kommunals kulturpriser 2019

Under kongressen delades Kommunals Kulturpris, Kämpepris och Kommunals demokrati- och solidaritetspris ut.

Kulturpriser
Nasrola Khoshdel, Ulrika Winblad och Tsegay Mehari vinnare av Kommunals kulturpriser.
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Nytt för denna kongress är att alla tre priserna går till medlemmar i Kommunal. Det var 138 olika nominerade till de olika priserna.

Kommunals demokrati- och solidaritetspris

Vinnare: Ulrika Winblad

Ulrika Winblad | Kommunals Demokrati- och solidaritetspris

Motivering: "För sitt arbete med att stå upp för och värna demokratin, för finessen i att möta mörka krafter med geléhjärtan. Hennes outtröttliga kamp för alla människors lika värde. Ulrika Winblad är en motvikt mot mörka krafter i Kungälv. Rädsla, passivitet och hat ska övervinnas. Fler ska vara med och påverka så att demokratin ska växa sig starkare. Hon ordnar tysta motdemonstrationer som säger så mycket. Och hon viker inte en tum från värderingarna om solidaritet, demokrati och alla människors lika värde. Hon tar alltid diskussionen med dem hon möter såväl på arbetsplatsen, som i samhället."

Kommunals demokrati och solidaritetspris uppmärksammar kulturutövande medlemmar som aktivt värnar våra gemensamma värderingar och som har en drivkraft att förändra vardagen genom ett engagemang för de demokratiska fri- och rättigheterna.

Kommunals Kämpepris

Vinnare: Nasrola Khoshdel

Nasrola Khoshdel | Kommunals Kämpepris

Motivering: "För sitt arbete med att detaljerat nedteckna platser och byggnader i Stockholms innerstad och förorter. Hans verk visar en bredd av miljöer, allt från Stockholms slott till skolan han själv jobbar i. Nasrola Khoshdel gör det möjligt för kommande generationer att lära känna sin närmiljös historia och utveckling. Genom sina teckningar fångar han mötet mellan arkitektur och hemkänsla, och detta i en tid när omvärlden förändras i snabb takt."

Kommunals Kämpepris har fått sitt namn efter Alfred Kämpe och är avsett att gå till medlem eller grupp av medlemmar i förbundet som på olika sätt har bidragit till att vidmakthålla eller utveckla ett kulturellt arv.

Kommunals kulturpris

Vinnare: Tsegay Mehari

Tsegay Mehari | Kommunals Kulturpris

Motivering: "För sina dikter skrivna under fångenskap i Eritrea. Hans egen historia, i kombination med god stilistisk förmåga, patos och engagemang, lämnar få oberörda. Tsegay Meharis poesi skildrar längtan, förlust och hopp från ett perspektiv som få har tvingats uppleva. Under fyra år av fångenskap och ovisshet skrev han på de material han kom över, toalett- och tidningspapper, i månens sken om natten. Med en enorm kraft, och språket som vapen, har han sett till att den fria världen nu kan ta del av hans konst."

Kommunals Kulturpris uppmärksammar kulturutövande medlemmar som är en del av fackföreningsrörelsens fina bildningstradition.