Unga tävlar i yrkesskicklighet under Yrkes-SM på Malmömässan 11–13 maj

Att ge bra vård och omsorg till äldre är en uppgift som kräver kunskap, lyhördhet och förhandlingsförmåga. Men att dessutom klara av att göra det inför publik är något alldeles extra. Nu är det dags för SM i yrkeskunskap igen, denna gång i Malmö.

Tävlingarna i vård och omsorg går ut på att unga elever på yrkesutbildningar får sina praktiska kunskaper testade genom olika scenarion, och genom teoretiska kunskapsprov. I tävlingsmomenten för vård och omsorg får statister spela rollerna som patienter och omsorgstagare.

- Det är som personlig utveckling att få vara med om det här. Dessutom är det väldigt bra att yrket får uppmärksamhet och lyfts, säger Emma Hedlund som deltog i deltävlingen i Uppsala.

Finalisterna för vård och omsorg

Sex personer har kvalificerat sig till vård- och omsorgsgrenen i Yrkes-SM i Malmö den 11-13 maj: Emma Nilsson från Lycksele, Sebastian Sundberg från Vilhelmina, Ebba Broman från Kungsbacka, Michaela Mastio från Malmö, Emelie Fredriksson från Falköping och Fanny Saxberg från Vänersborg.

Är du i närheten av Malmömässan och vill komma dit som publik? Inträdet är fritt!

Mer om yrkestävlingarna

Vinnaren i Yrkes-SM kommer att ingå i Yrkeslandslaget som tävlar i EM i Göteborg, 30 november–4 december 2016 och dessutom i Yrkes-VM i Abu Dhabi 14–19 oktober 2017.

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkesutbildningar inom bygg, design, industri, it, service, vård- och tekniksektorn. Kommunal har sedan flera år arrangerat tävlingarna i vård och omsorg tillsammans med Sveriges Kommuner och landsting och Vårdföretagarna och bidrar med träning och domare inför och under Yrkes-VM.

Kommunal sponsrar också tävlingarna i trädgårdsanläggning.

Läs vårt reportage från deltävlingen i Uppsala.

Mer om SM, EM och VM i yrkesskicklighet finns på WorldSkills webbplats.