Undersköterskan från Hällefors beslutar om Socialdemokraternas politik

Just nu pågår Socialdemokraternas partikongress i Göteborg. Under torsdagsförmiddagen diskuterade ombuden äldreomsorgspolitik och villkoren för personalen inom äldreomsorgen. Ett av de 350 ombuden på kongressen är Håkan Bergström (S), undersköterska från Hällefors.

Håkan Bergström från Hällefors i talarstolen på Socialdemokraternas kongress
Håkan Bergström från Hällefors i talarstolen på Socialdemokraternas kongress som håller på i Göteborg ända fram till och med på söndag.
Foto: Socialdemokraterna

Under torsdagen gick Håkan Bergström upp i talarstolen och utifrån sina arbetslivserfarenheter talade för den av partistyrelsen föreslagna skrivning om att delade turer inom äldreomsorgen ska avskaffas.

– Jag jobbar själv som undersköterska inom hemtjänsten i Hällefors, och vet därför vilken viktig fråga arbetsvillkoren inom omsorgen är. Därför känns det bra att Socialdemokraterna vill verka för att delade turer avskaffas. Denna fråga är viktig för både arbetsmiljön men också för att kunna kombinera arbetsliv och privatliv, sägen Håkan Bergström (S).

Äldreomsorg och personalens arbetsmiljö

Det är fullt med personer som ställer sig i talarstolen och äldreomsorgen är för många en hjärtefråga. Igår onsdag vid 14-tiden började S-kongressen men under gårdagen var det mest stadgar som var på agendan.

– Men det har i stort sett bara börjat ännu. Så vi är precis i starten och det håller på tills på söndag, säger Håkan Bergström.

Han ingår i en delegation från Örebro län där de tillsammans med ytterligare några andra såg till att ”vässa” en skrivelse i Socialdemokraternas inriktning om äldreomsorgen och personalens arbetsmiljö ­ – och specifikt angående delade turer.

Inte tillräckligt med ”motverka”

Inriktningen handlar om att svensk äldreomsorg ska vara i världsklass. Bland annat har de i delegationen från Örebro län sett till att ordet ”motverka” som de tyckte var alldeles för lamt byttes mot ”avskaffa”. Alltså, från att det från början stod att Socialdemokraterna skulle arbeta för att motverka delade turer blev det istället att Socialdemokraterna ska verka för att delade turer ska avskaffas.

För Håkan Bergström och de andra 349 röstberättigade ombuden handlade det idag efter lunch om pensionen som tas upp på kongressen.

– Det jag vill mest är att pensionen ska öka. Man har jobbat ett helt arbetsliv och då ska man väl kunna leva på sin pension, menar Håkan Bergström.