"Uddevalla kommun låter personalen gå under"

Uddevalla kommun använder inte de pengar som de tagit emot från regeringen, öronmärkta för att öka bemanningen inom äldreomsorgen, på rätt sätt. En fara för både personal och omsorgstagare, menar Karolina Alehall, ordförande i Kommunal Uddevalla Vård och omsorg.

Skogslyckehemmet har under flera år legat ute på entreprenad hos Bräcke Diakoni men från och med den 1/10 2015 gick det tillbaka i kommunens regi. Redan i våras, alltså ett halvår innan övertagandet var arbetsgivaren medveten om att Skogslyckehemmet var gravt underbemannat så pass att det fanns risk för de äldres säkerhet.

Man valde då att utöka bemanningen med två så kallade ”löpare”. Det är alltså en personal som springer mellan avdelningarna. Det blev en ”löpare” till varje hus. Personaltätheten på Skogslyckehemmet låg på 0,57 årsarbetare när vi lämnade över till Bräcke Diakoni för flera år sedan. Det är den personaltätheten vi har på våra serviceboenden så som till exempel Hovhult servicehus. Nu vid övertagandet ligger personaltätheten på knappt 0,46 årsarbetare och det är inklusive ”löparna”.

Personalen på Skogslyckehemmet larmar om underbemanning och säger att de inte orkar. De talar också om dålig schemaläggning som resultat av den låga bemanningen och en redan nu stor sjukfrånvaro. Kommunal sektion Vård och omsorg i Uddevalla har vid flera tillfällen tagit upp frågan kring Skogslyckehemmet med arbetsgivaren Uddevalla kommun samt socialnämndens ordförande och får svaret att det finns inga pengar. För ett par veckor sedan presenterades budgeten för socialtjänsten 2016, i den finns inga pengar till Skogslyckehemmets bemanning utöver ”löparna”. Detta anser Kommunal är helt vansinnigt med tanke på hur det ser ut med den låga personaltätheten på 0,46 årsarbetare, men också eftersom vi vet att det kommit regeringspengar för ökad bemanning i vården.

Regeringen har gjort en satsning på äldreomsorgs personal där man skjuter till pengar till kommunerna för att öka personaltätheten närmast verksamheterna. Detta kommer ske över en flerårsperiod. För 2016 handlar detta om en ”peng” på 11 800 000 kronor som arbetsgivaren väljer att, istället för att öka bemanningen på till exempel Skogslyckehemmet, stoppa in i befintliga ”svarta hål” där man har fått utöka platser i äldreomsorgen på grund av att behovet av platser på särskilda boenden ökat och därmed haft behov av mer personal.

Ett praktexempel på var dessa pengar omedelbart skulle höra hemma är Skogslyckehemmet. Men så är alltså inte fallet. Trots att personalen larmar samt att Uddevalla kommuns egna siffergränser på personaltäthet inte levs upp till.

Kommunal hävdar att arbetsgivaren inte använder dessa pengar från regeringen på det sätt de var tänkta till. Åter igen är det Kommunals medlemmar som får betala priset med sin hälsa, och åter igen väljer arbetsgivaren att hävda att det inte finns pengar utan man väljer istället att personalen ska slita ut sig och bli sjuka, vilket är en gigantisk kostnad för arbetsgivaren, för skattebetalarna i Uddevalla Kommun och inte minst för den enskilda medlemmen som blir sjuk av sitt arbete.

Karolina Alehall,
ordförande Kommunal Vård och omsorg i Uddevalla

Texten publicerades i Bohusläningen den 30 november 2015.