Tydligare krav på bra social arbetsmiljö i nya föreskrifter
Sedan ett antal år tillbaka ökar ohälsotalen på kvinnodominerade arbetsplatser, och det är inte sällan organisationen eller den sociala arbetsmiljön som är orsaken. Ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande särbehandling förekommer alltför ofta. I nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket tydliggörs arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön även när det gäller organisation och social arbetsmiljö.
Föreskrifterna handlar bland annat om att arbetsgivaren har ansvaret för att du har en rimlig arbetsbörda, klart formulerade arbetsuppgifter och att du vet hur du ska prioritera. Dessutom ska dina arbetstider förläggas så att du hinner vila, och du ska skyddas mot kränkande särbehandling.
Lika för alla oavsett anställning
Alla arbetsgivare omfattas av reglerna, och det är också de som är ytterst ansvariga för att lagar och föreskrifter följs. Alla arbetstagare som har ett anställningsförhållande omfattas av reglerna: tillsvidareanställda, visstidsanställda oavsett löneform, projektanställda, uthyrda och inhyrda, praktikanter och lärlingar. Oavsett vilka uppgifter de utför och hur länge de ska arbeta omfattas de av föreskriften.
På Arbetsmiljöverkets webbplats kan du läsa föreskrifterna i sin helhet.