Tranemo behåller tiotimmarsnätterna!

Facklig framgång som gör det bättre för alla som jobbar natt i Tranemo kommun.

Illustration som föreställer en öppnad låda.
Foto: Kommunal.

Kommunal och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kommit överens om sänkt arbetstidsmått för nattarbetande inom välfärden. På de flesta håll trädde förändringen i kraft den 1 april 2022. Och det innebär att veckoarbetstiden minskar från 36 timmar och 20 minuter till 34 timmar och 20 minuter. Detta gjordes för att skapa bättre arbetsmiljö och återhämtning för nattarbetare.

På många håll runt om i Sverige har dock arbetsgivare nu istället gjort försämringar med förkortade nattpass så att vinsten med arbetstidsförkortningen går förlorad då man istället får kortare nätter och därmed också fler pass. Något som Kommunal kritiserat på många håll.

När samma tanke, med niotimmarsnätter, fördes på tal i Tranemo kommun reagerade medlemmarna i Kommunal och påtalade frågan till arbetsgivaren tillsammans med sektionen. Kommunen ändrade sig och man får nu behålla tiotimmarsnätterna! Det betyder större chans till återhämtning!

Det lönar sig att driva frågor tillsammans!