Träffa kockarna på Solgården i Vara som lagar Sveriges bästa mat!

Följ med in i köket på äldreboendet Solgården i Vara och träffa några av kockarna som lagar den bästa maten i Sverige.

Kockar på Solgårdens kök i Vara
Foto: Kommunal

I Vara är det en kall och solig aprilmorgon. De flesta har börjat skolan och jobbet och inte många rör sig på gatorna. Inne i köket på Solgårdens äldreboende är tempot högt. De fem kockar, Ulrika, Thomas, Ann-Charlotte, Gunnel och Annika som idag finns på plats har sina stationer och jobbar metodiskt och målmedvetet. I köket lagas frukost, lunch och middag till boendets avdelningar men man skickar också ut 500 portioner mat i veckan till brukare som bor i hemmet.

Ulrika Gustafsson är kock och arbetsledare i köket och visar runt. På väggarna hänger matsedlar och beställningar. Det är ingen tvekan om att kockarna här är proffs på det dem gör. Att hantera livsmedel och laga mat kräver stora kunskaper. Här hanteras hygienkrav, beställningar, konsistensanpassningar, specialkoster och allergier med stor vana och noggrannhet. Vi pratar om bilden av maten för de äldre och hur den ofta framställs som dålig. Ulrika önskar att den bilden skulle förändras.

- Vi är ett modernt och nytänkande kök med yrkesstolta kockar som gör alltifrån långkok till pannacotta på närproducerade råvaror. Det tror jag inte att allmänheten vet, säger Ulrika. Man skulle ju vilja att bilden av maten på äldreboendena blir mer nyanserad.

Gemensamt för kockarna i köket är helt enkelt att de gillar att laga mat och de trivs med sitt jobb och sina arbetskamrater. Många har jobbat i köket länge. Men de vittnar också om att yrket har förändrats. Det ställs högre krav på maten, arbetsbelastningen ökar samtidigt som det inte alltid finns mer resurser och personal.

- Statusen på vårt yrke behöver höjas så att det går att rekrytera personal i framtiden. Vårt jobb är ansvarsfullt och livsviktigt. Ska människor må bra och ha livskvalitet på äldre dagar spelar maten en oerhört stor roll och det uppdraget tar vi på fullaste allvar, säger Ulrika och det måste kommuner och politiker runt om i Sverige också göra.

Många av kockarna framhåller variationen i köket som en av de stora fördelarna. Ena dagen kanske du är ute i matsalen och förbereder salladsbuffén. Den andra dagen ansvarar du för specialkoster eller förbereder och förpackar maten som ska skickas ut och däremellan diskar du och lagar mat. Ingen kan påstå att detta är ett enkelt jobb. Det kräver stora kunskaper, flexibilitet och fingertoppskänsla. Att laga mat är inte bara att följa en matsedel eller ett recept. Det blir tydligt när vi hälsar på i köket att det handlar om så mycket mer och undersökningen bland de äldre talar sitt tydliga språk – kockarnas yrkesskicklighet känns i varje tugga.

I enkäten som socialstyrelsen gjort där Vara kommuns äldreboenden blev bäst i Sverige har de äldre fått svara på en rad frågor rörande sitt boende. På frågorna om maten på äldreboendet smakar bra och om måltiden är en trevlig stund svarade hela 85 procent av de tillfrågade att de var nöjda med maten och med måltidsmiljön på sitt boende. Snittet i Sverige ligger på 57 procent. Helt klart är att på Solgården i Vara jobbar proffs som vet vad de äldre behöver och vill ha!