Tobias krönika: Vår tid är nu

Vad rätt det är att Maggan, från början en fackligt och politiskt engagerad servitris, porträtteras som hjälte i ’’Vår tid är nu’’! I en av de största dramasatsningarna som SVT har gjort får vi lära känna spännande personer och följa med i folkhemmets uppbyggnad. Det går nästan att ta på den framtidstro som präglade denna tid.

Tobias Baudin Foto: Fredrik Sandin Carlson
Foto: Tobias Baudin Foto: Fredrik Sandin Carlson

Inte undra på att över två miljoner svenskar, i alla åldrar, bänkar sig för att titta.

Själv älskar jag verkligen Maggans patos och hennes mod att kliva in och ta plats i en gubbig fackförening. Som ordförande för Kommunal, där 80 procent av medlemmarna är kvinnor, har jag träffat många Maggan runt om i Sverige. Smarta, fackliga kämpar som stöttar medlemmar, förhandlar och ställer krav på bättre arbetsmiljö till arbetsgivarna.

Vår tid är nu är också en fin beskrivning av nutida kvinnohistoria, av den nya tid som gör att Maggan som ensamstående mamma har möjlighet att jobba fackligt och politiskt. Det finns så många Maggan som vi alla har att tacka för att de tagit och vunnit tuffa strider. För att de varit fackliga, politiska förebilder. Och det är så oerhört viktigt att vi är lika många Maggan - och Morgan! - idag, som fortsätter det viktiga arbetet, för det finns aldrig tid att luta sig tillbaka.

Ni som inte har följt denna serie - se den på SVT Play! Den speglar framtidstro, optimism och att vill man förändra – så går det. Och visst är det något som vi tar med oss in i nästa år? För Kommunals tid är nu!

Tobias Baudin
Kommunal