Tobias krönika: Hög tid för rättvis pensionsålder!

Det är dags att börja säga som det är: När det kommer till pensionsåldern spelar det ingen roll hur många år politikerna höjer med. En undersköterska, barnskötare eller gatuarbetare orkar inte mer för det. Självklart ska du som är medlem i Kommunal kunna räkna med en trygg ålderdom och en stabil pension oavsett när kroppen säger ifrån.

Tobias Baudin
Foto: Kommunal

Jag vet att vi är många som har fått nog av politiska beslut som inte tar hänsyn till välfärdsarbetarnas verklighet. När riksdagen förra året höjde lägsta åldern för att ta ut sin pension svarade Kommunal med en mobiliserande kampanj. Vi kallar den för Rättvis pensionsålder – och det är precis vad vi kräver.

Frontfigurer är medlemmar i Kommunal. Som Selma, till exempel. Hon är lokalvårdare och älskar sitt jobb. – Jag blir glad av att vara på jobbet och då gör det inte så mycket att det värker, säger hon i kampanjen. Samtidigt vet hon, 38 år gammal, att hon inte kommer orka jobba fram till pension. Det är åt skogen.

Nu krävs ett intensivt arbetsmiljöarbete, men också förståelse för att olika jobb är olika krävande. Inom välfärden är tunga lyft, stressade pass och minimala marginaler allt för vanligt. Dessutom börjar vissa yrkesgrupper jobba mycket tidigare än andra. Kommunal kräver att politikerna i riksdagens pensionsgrupp, med socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i spetsen, rättar till orättvisan. Gör om – gör rätt!

Tobias Baudin
Kommunal