Stolthet i regnbågens alla färger

Tillsammans med tusentals falkenbergare firade Kommunal Sydväst sektion Falkenberg kärlek och mångfald i årets Pride-parad. Den regnbågsfärgade flaggan vajade över folkfesten där värmen var påtaglig såväl i väder som i stämning. Sektion Falkenberg var på plats för att visa sitt stöd och engagemang i frågan.

Sektion Falkenberg på Pride
Flera tusen firade kärlek och mångfald på Pride i Falkenberg.
Foto: Maria Jörmalm Andersson, Thomas Johansson

- Connie Kristensson är vår egen Pride-general, hon brinner verkligen för detta, berättar Maria Jörmalm Andersson, sektionsordförande.

För Connie, studieorganisatör, är hbtq-frågan viktig, vilket den varit sedan länge.

- Jag minns en ung kille som tog sitt liv på grund av skammen över sin sexualitet. Det var då jag insåg vikten av att stå upp för allas rätt att älska, berättar Connie som varit engagerad i Pride Falkenberg sedan starten.

Pride Falkenbergs goda organisation är vida känt och uppslutningen är omfattande, den lilla staden till trots. Sektion Falkenbergs monter bemannades med omkring 10 personer och var välbesökt.

Kommunal har en vision om ett arbetsliv fritt från diskriminering och begränsande normer. Inte bara för de som riskerar att direkt drabbas, utan för att det är vår övertygelse att alla gynnas av ett arbetsklimat där man accepteras för den man är. Olikheter kan vara en tillgång, aldrig ett problem. Därför arbetar Kommunal för hbtq-personers rättigheter.