Solig träning för Skånska Cup Kommunal-laget

Det är en av de enastående vackra majkvällarna i Skåne. Solen lyser över Dösjebro IP.  Tränaren Fredrik Jahnfors rullar ut en tunna med bollar, koner och annat som behövs för kvällens fotbollsträning med det skånska tjejlaget som deltar i Cup Kommunal.

Den 30 maj är det dags för semifinal i Örnsköldsvik mot regionlaget Ångermanland.

Skånelaget tränar i Dösjebro
Matilda Roth och Matilda Liljefors är två av spelarna i det skånska laget som nu spelar semifinal i Cup Kommunal
Foto: Monica Brundin Danielsson

Kommunal har länge varit huvudsponsor för elitsatsningen Cup Kommunal som arrangeras av Svenska fotbollförbundet. I dag är ungkommittéledamoten och skolinformatören Anders Sahlström Glassel på plats för att heja på.

- Det är viktigt för Kommunal att stödja dels svenskt föreningsliv, dels jämställdheten, säger Anders.

Sen de var 13 år gamla, samtliga är födda 2001, har tjejerna i laget deltagit i olika zonläger och utbildningar. Från början var de flera hundra, nu är de ett lag.

- För spelarna är det här ett minne för livet, det är enormt att få mäta sig med de bästa i landet, säger Fredrik Jahnfors, som tillsammans med målvaktstränare Mauritz Magnusson och fotbollstränare Emelie Karström ansvarar för laget.

Matilda Roth och Matilda Liljefors är två av spelarna i laget. Till vardags tränar och spelar de för FC Rosengård. Äter, sover och lever fotboll. Åtta pass i veckan plus match. Matilda Roth har spelat sen hon var tio och Matilda Liljefors sen hon var sex år. Båda har sökt sig till FC Rosengård för att laget satsar framåt, för att de ska få möta bättre motstånd och öka sina möjligheter att nå målet som proffs.

De är överens om att träningarna och spelet i Cup Kommunal har varit en väldigt rolig och lärorik grej att vara med om.

- Det har gett en känsla av att bli sedd av olika tränare, att utvecklas och komma framåt i sin fotboll. Det är också viktigt och lärorikt att få spela med spelare från andra lag, säger Matilda Roth.

Totalt representerar laget sju olika klubbar från hela Skåne. Under årens lopp har de träffats några gånger per säsong och tränat, spelat matcher och fått utbildning. De har också deltagit i Svenska fotbollförbundets landslagsläger.

- Fotboll ger gemenskap och glädje i att vara med andra. Att kunna vinna som ett lag och inte vara ensam om att förlora, säger Matilda Liljefors.

- Sen är ju sporten också jätterolig så klart, tillägger Matilda Roth.

För Skånes fotbollförbunds del ser det ut att bli sista gången med deltagande i Svenska fotbollförbundets Cup Kommunal. Tillsammans med Halland och Östergötland har de tackat nej till framtida medverkan.

- Vi har inget emot turneringen men vi vill inte smalna av så tidigt i åldrarna och istället jobba under parollen att fler ska spela längre. Därför gör vi en satsning där vi utvecklar fler spelare under längre tid, säger Lars Eiswohld, utbildningsansvarig i Skånes fotbollförbund.